Komik ilmiyyah?

sesiapa yg minat dgn komik, terutamanya komik2 asia timur sprti hong kong, jepun,cina, tentu sedar kepelbagaian tema komik2 ini..kdg2 sampai ke tahap yg serius...seperti penyiasatan, kedoktoran dan vaterinar...

dari situ timbul satu idea...komik dakwah...ya,sebelum ini pernah dibuat komik dakwah dlm bentuk santai,seperti majalah reaksi minda,lanun,alwan dan K.O..tapi yg dimaksudkan di sini, perkara2 serius disadur dlm bentuk komik..contohnya yg aku try buat ni...

projek ni sebenarnya aku rancang dgn seorg shbt masa sblm graduation..tp skrg shbt ni agak sibuk sbb dia dah kerja...

so bolehla cuba tgk2 hasil "artwork" tangan aku ni ya...bes$erta sample skripnya sekali..tp skrip ni bkn final touch lagi..

sample skrip

Satu hari Pak Leman sedang menorah getah di kebunnya.tiba tiba dia terdengar satu bunyi

Eh, apa benda pulak la tu..aku tengah syok menorah ni..

Ya Rabbi, sejak bila pulak aku bela rimau kumbang dekat kebun aku ni..ni yang gabra ni..

Ni kes penceroboh la ni..hei rimau..pergi kau dari sini..

Masa harga getah mahal ni la ko nak kacau aku ek..
Kau nampak tak pisau toreh ni..tajam ni tau..bukan setakat kulit rimau..kuilt gajah pun…

Aaarhh..ssori sori…eii..janganlah macam ni..

Page2

Akibat diserang harimau kumbang, berbalut la lengan pak leman.

Aii tak pasal pasal lak lengan aku berbalut gini..nak menorah pun tak dapat lagi dah..

Assalamualaikum pak leman, jauh menungnya…

Waalaikumsalam..eh ustaz Talhah..

Macam mana keadaan pak leman, saya dengar orang cerita di surau tadi, pak leman kena serang rimau masa menoreh

Gini lah ustaz..berbalut la lengan ni..kalau tak dapat noreh tu tak pe lagi..ni rasanya bila dah berbalur balut ni nak amik semayang pun payah gak ni..macam mana agaknya saya ni ustaz

Itu tak jadi masalah pak leman, Islam ni mudah, tak menyusahkan kita. Bagi orang orang sakit ni ada hukum khas dia..termasuklah nak berwuduk

Oh,macam mana tu ustaz

Bila pak leman nak ambik wuduk, pak leman basuhlah anggota anggota yang boleh kena air dulu…

Lepas tu pak leman sapulah di atas tempat yang tak boleh sampai air tu pulak..ini dipanggil menyapu atas balutan

Lepas tu pak leman kena bertayamum pulak,bagi menggantikan tempat yang tak kena air tadi..inilah cara yang disebut oleh ulama mazhab syafi’i.

Page 3

Tapi ustaz, nampak macam susah je. Kalau tak sakit tu mudah je, satu proses, ni dah sakit sampai dua tiga benda pulak kena buat…lepas tu,lengan aku ni berbalut,mcm mana nak tayammum sampai kes siku??

Itu Cuma salah satu pendapat, pak leman, ia ijtihad ulama syafi’iyah..sebenarnya ada dua lagi cara yang disebut dalam kitab fekah..

Yang pertama berwuduk macam biasa,kemudian bila sampai tempat yang tak boleh kena air tu, ratakan saja air di atas balutan. Tak payah tayammum.

Kedua, bertayammum semata mata. Mcm keadaan tangan pak leman, boleh guna pendapat mazhab selain syafi’i, bertayammum sampai pergelangan tangan sahaja.

Oh,mcm tu rupanya..tak susah ye ustaz..

Ya,begitulah,bukankah Islam itu mudah?

(harap maaf, sample komik akan didownload sedkit masa lg, krn line internet kt kg ni yg agak lampi atau masalah format artwork yg aku save tu x sesuai dgn blogspot)

2 komen:

Tanpa Nama berkata...

Ni skrip je ke syamil? gambornye mane?

Abu_Zubair berkata...

a'ah skrip sajer gambonyer x leh diupload lak line internet kt umah aku teramatlah hampeh nanti aku start sem bru nanti aku upload kt uia