Alhamdulillah, rancangan saya membawa ustaz Abu syuaib @ Abu Safiyyah, Mohd Khairul Anwar bin Abd Latif sebagai penceramah jemputan sempena Isra' Mi'raj di masjid kariah kampung saya, masjid Jame' Kampung Dong, diperkenankan oleh Allah s.w.t. berbekalkan telefon bimbit e-touch D22 saya sempat membuat sedikit nota ringkas untuk dikongsikan buat anda semua.
Yang penting isi, bukan tarikh.
Beliau membuka kuliahnya dengan menyebut perselisihan ulama tentang tarikh isra' mi'raj, serta menerangkan tarikh 27 rejab yg masyhur di kalangan kita bukanlah pendapat yg tepat, antara hujahnya ia bertentangan dengan kesepakatan ulama tentang berlakunya isra mi'raj selepas pemergian khadijah pada tahun kesepuluh kenabian, sedangkan pada 27 rejab tahun kesepuluh kenabian khadijah r.a belum lagi wafat. Selepas itu beliau juga menyebut tentang perselisihan ulama tentang beberapa tarikh peristiwa lain seperti kelahiran nabi s.a.w.
Kemudian beliau menerangkan bahawa yg penting ialah isi dan pengajaran yg perlu kita ambil daripada peristiwa2 yg berlaku, bukan sekadar mengingati dan meraikan tarikh2 sahaja. Al-Quran sendiri mementingkan isi dan pengajaran di dalam kisah kisah yg dibawanya utk dijadikan pengajaran dalam hidup. Contohnya kisah Luqman al-hakim, Al-quran tidak menyebut luaran Luqman tetapi menyebut keperibadian dan nasihatnya yang penuh pengajaran.
Kesilapan begitu menumpukan pada tarikh, bukan pengajaran menyebabkan Islam jadi agama yg bermusim, diraikan dan diingati pada tarikh2 tertentu sahaja, setelah itu ia dilupakan, pengamalan dr pengajaran peristiwa hilang begitu sahaja. Contohnya balik dari sambutan sesuatu peristiwa, akhirnya kita tidur dan berakhirlah segalanya. Sedangkan Islam itu Diinul Hayah, yang dipraktikkan setiap masa, dalam segala aspek kehidupan. Daripada bangun tidur sehingga tidur semula.
Kaitan Tauhid dengan Isra' mi'raj
Kemudian perbincangan jadi lebih menarik bila beliau mengaitkan peristiwa isra mi'raj dengan Tauhid. Beliau menyingkap peristiwa peristiwa yg dihadapi nabi s.a.w sebelum berlakunya isra mi'raj.
Nabi s.a.w ditentang oleh musyrikin Quraysh kerana ajaran tauhid yg baginda bawa. Ajaran yang mengajar Tauhid di dalam doa,pengagungan, takut dan cinta. Islam mengajar manusia mengesakan Allah dalam semua perkara ini, dan jangan menduakannya dengan benda2 lain. Beliau memberikan contoh dari kedua2 zaman jahiliyah dan moden, seperti cinta kepada berhala,I'tiqad, keyakinan terhadap tangkal, dan memohon doa daripada guru guru yang sudah mati. Semuanya boleh membawa kepada syirik dan terbatalnya iman. Beliau turut mengingatkan tentang sikap sebahagian muslim yg hanya menumpukan pada perkara2 yg membatalkan ibadah sahaja, dan mengabaikan perkara2 yg membatalkan akidah.
Beliau juga menerangkan tentang syirik kecil yg menjadi dosa besar apabila berlaku, contohnya menganggap tangkal, permohonan doa sebagai ikhtiar sahaja, dalam masa yg sama menyedari hakikatnya semua berlaku kerana kehendak Allah.
Setelah itu baginda beralih dakwah ke Taif, dengan harapan agar penduduk Taif lebih menerima dakwah, namun kesudahannya dakwah baginda ditolak bahkan baginda dihalau dalam keadaan yg menyedihkan dan menyayat hati. Setelah itu baginda berhadapan pula dengan kesedihan berikutan kematian dua org yg baginda kasihi dan banyak membantu perjuangan baginda, iaitu Khadijah r.a. dan abu Talib.
Lalu setelah baginda s.a.w melalui semua ini, allah mengurniakan Isra' Mi'raj sbg satu penawar dan pengubat duka kepada baginda.
Ayat pertama Surah al-Isra': nabi s.a.w sebagai hamba
Beliau mula memasuki perbincangan mengenai isra mi'raj itu sendiri melalui ayat pertama surah Isra'. Allah Ta'ala menyebut tentang perjalanan malam seorang hamba, merujuk kepada nabi s.a.w. antara tujuan menyebut rasul sebagai seorg hamba ialah supaya rasul tidak diagungkan melebihi tahap yg sepatutnya, seperti yg berlaku di dalam agama Nasrani, yg mengangkat nabi isa a.s sebagi anak Tuhan.
Isa sebagai tuhan anak bukanlah ajaran sebenar yg dibawa oleh baginda a.s. akan tetapi ianya satu pengubahan yg dicipta oleh pendeta-pendeta mereka. Perbuatan mengubah agama selalunya dilakukan oleh golongan yg mengetahui bidang agama, atau bahasa mudahnya ustaz ustaz.
Golongan ustaz2 di dalam syiah misalnya telah mencipta hadis2 palsu, yg akhirnya menjadi I;tikad mereka, seperti dakwaan nabi mewariskan kepimpinan khalifah pada Ali, yg akhirnya mengakibatkan pengkafiran para sahabat.
Di dalam masyarakat kita pula sebahagian ustaz yg kurang mahir dlm bidang hadis telah menyebarkan hadis2 yg tidak boleh diterima seperti hadis palsu, sehingga ia dianggap oleh masyarakat sebagai sebahagian daripada agama.
Islam agama ilmu
Kemudian beliau mengaitkan gejala mengubah agama dengan hakikat Islam yg sebenar, yg tidak boleh diubah kerana ianya agama Ilmu yg bersandarkan kepada dalil. Istimewanya Islam ia juga bersanad. Dalil dalil yg diguna sebagai hujah mempunyai sanad yg kuat dan baik, iaitu al-quran dan hadis2 yg soheh. Inilah yg menjadikan Islam terpelihara seperti yg dijanjikan oleh Allah Ta'ala di dalam al-quran. Kekuatan hujah Islam terletak pada al-Quran dan as-sunnah itu sendiri, bukan pada individu2 tertentu termasuklah ustaz. Beliau menyeru para pendengar utk berpegang pada dalil, jika soalan ditanya, jawapannya diberi, minta disertakan dalil atas jawapan terhadap sesuatu persoalan agama.
Isra' sahaja bagi golongan anti hadis
Beliau turut menyebut tentang golongan anti hadis yg hanya mahu berpegang kpd al-quran sahaja. Jadi mereka ini kalau dlm peristiwa isra miraj, mereka hanya ada isra-perjalan malam sahaja, kerana hanya itu yg disebut di dalam al-Quran. Sedangkan peristiwa mi'raj , ianya diketahui melalui periwayatan hadis.
Peristiwa ketika mi'raj- azab ke atas mereka yg makan harta anak yatim
Antara peristiwa ketika mi'raj yg diceritakan oleh ustaz ialah bagaimana sekumpulan manusia diazab dengan ketulan2 api, yang masuk dari mulut mereka
(bibir mereka terjelebeh sepereti bibir unta), kemudian keluar pula dari dubur2 mereka. Ustaz kemudian memperingatkan tentang slah satu bentuk makan harta anak yatim, iaitu melalui majlis kenduri arwah, yg si mati meninggalkan anak anak yatim. Ibaratnya mahu menyuapkan makanan kepada para hadirin, tetapi hakikatnya menyuap ketulan2 api kerana memberi makan harta anak yatim.
Ustaz juga menyentuh tentang kenduri arwah mengikut nas, kemudian dari dalam mazhab al-imam as-syafi'I r.h.m, dengan memetik kalam kalam dari kitab induk mazhab seperti al-umm dan majmu', kitab mazhab syafi;I kotemporari seperti fiqh manhaji, serta kitab2 karya ulama nusantara seperti sheikh daud al-fathoni, yg semuanya menunjukkan bahawa kenduri arwah satu perkara yg dilarang.
Utk yg telah berlalu, kita doakan mudah mudahan Allah memberikan pahala kerana yg telah melakukannya –kerana kurang atau tiada ilmu-menganggap ianya sunnah. Namun akan datang, hendaklah kita beramal dengan ilmu yg telah sampai kpd kita.
Dua perkara penting dalam Islam- Cinta dan ikut nabi
Cinta dan ikut (ittiba') perlu berjalan seiring, tanpa mengabaikan salah satu daripadanya. Kehilangan salah satu daripadanya bakal menyjerumuskan kita ke dlm azab allah, seperti apa yg berlaku kpd Abu Talib yg sekadar mencintai nabi, tetapi tidak mengikuti ajaran dan tidak ikut beriman seperti org lain, juga Abdullah bin ubay bin salul yg zahirnya mengikuti nabi s.a.w, tetapi di dalam hatinya dia amat membenci rasulullah s.a.w.
Al-Wala dan al-Bara'
Ustaz membuat kesimpulan dengan menekankan bahawa pengajian Tauhid perlulah sampai ke tahap memahami al-wala dan al-bara. Kita mesti wala dlm mentaati perintah Allah dan rasul tanpa membuat apa2 penambahan dan pengurangan. Kita mesti berlepas daripada segala kekufuran,kesyirikan, kemunafikan dan kefasiqan, maksiat dan bid'ah. wala dan bara juga memestikan kita mengasihi sesame Muslim atas dasar iman, dan membenci kafir kerana kekufuran mereka. Ustaz juga mengaitkan isu kongsi raya ketika menerangkan hal ini, di mana perayaan2 yg berkaitan aqidah org2 kafir bila kita meraikannya menzahirkan lagi agama kufur mereka, serta menggambarkan seolah2 kita menyetujui dan meredhai kekufuran mereka.
p/s: kuliah ustaz abu syuaib memang menarik dan berbeza dgn kuliah2 versi peristiwa yg selalu saya dengar di kampung saya.ia memberikan saya satu lagi ilmu penting dlm menyampaikan amanah ilmu nanti. Alhamdulillah komen2 yg saya terima dari penduduk yg hadir juga semuanya komen positif dan memberangsangkan. Kami dlm perancangan menjemput ustaz abu syuaib utk kuliah bulanan pula insya allah. Doa doakan ya!
1.21am- 19july09
Yang penting isi, bukan tarikh.
Beliau membuka kuliahnya dengan menyebut perselisihan ulama tentang tarikh isra' mi'raj, serta menerangkan tarikh 27 rejab yg masyhur di kalangan kita bukanlah pendapat yg tepat, antara hujahnya ia bertentangan dengan kesepakatan ulama tentang berlakunya isra mi'raj selepas pemergian khadijah pada tahun kesepuluh kenabian, sedangkan pada 27 rejab tahun kesepuluh kenabian khadijah r.a belum lagi wafat. Selepas itu beliau juga menyebut tentang perselisihan ulama tentang beberapa tarikh peristiwa lain seperti kelahiran nabi s.a.w.
Kemudian beliau menerangkan bahawa yg penting ialah isi dan pengajaran yg perlu kita ambil daripada peristiwa2 yg berlaku, bukan sekadar mengingati dan meraikan tarikh2 sahaja. Al-Quran sendiri mementingkan isi dan pengajaran di dalam kisah kisah yg dibawanya utk dijadikan pengajaran dalam hidup. Contohnya kisah Luqman al-hakim, Al-quran tidak menyebut luaran Luqman tetapi menyebut keperibadian dan nasihatnya yang penuh pengajaran.
Kesilapan begitu menumpukan pada tarikh, bukan pengajaran menyebabkan Islam jadi agama yg bermusim, diraikan dan diingati pada tarikh2 tertentu sahaja, setelah itu ia dilupakan, pengamalan dr pengajaran peristiwa hilang begitu sahaja. Contohnya balik dari sambutan sesuatu peristiwa, akhirnya kita tidur dan berakhirlah segalanya. Sedangkan Islam itu Diinul Hayah, yang dipraktikkan setiap masa, dalam segala aspek kehidupan. Daripada bangun tidur sehingga tidur semula.
Kaitan Tauhid dengan Isra' mi'raj
Kemudian perbincangan jadi lebih menarik bila beliau mengaitkan peristiwa isra mi'raj dengan Tauhid. Beliau menyingkap peristiwa peristiwa yg dihadapi nabi s.a.w sebelum berlakunya isra mi'raj.
Nabi s.a.w ditentang oleh musyrikin Quraysh kerana ajaran tauhid yg baginda bawa. Ajaran yang mengajar Tauhid di dalam doa,pengagungan, takut dan cinta. Islam mengajar manusia mengesakan Allah dalam semua perkara ini, dan jangan menduakannya dengan benda2 lain. Beliau memberikan contoh dari kedua2 zaman jahiliyah dan moden, seperti cinta kepada berhala,I'tiqad, keyakinan terhadap tangkal, dan memohon doa daripada guru guru yang sudah mati. Semuanya boleh membawa kepada syirik dan terbatalnya iman. Beliau turut mengingatkan tentang sikap sebahagian muslim yg hanya menumpukan pada perkara2 yg membatalkan ibadah sahaja, dan mengabaikan perkara2 yg membatalkan akidah.
Beliau juga menerangkan tentang syirik kecil yg menjadi dosa besar apabila berlaku, contohnya menganggap tangkal, permohonan doa sebagai ikhtiar sahaja, dalam masa yg sama menyedari hakikatnya semua berlaku kerana kehendak Allah.
Setelah itu baginda beralih dakwah ke Taif, dengan harapan agar penduduk Taif lebih menerima dakwah, namun kesudahannya dakwah baginda ditolak bahkan baginda dihalau dalam keadaan yg menyedihkan dan menyayat hati. Setelah itu baginda berhadapan pula dengan kesedihan berikutan kematian dua org yg baginda kasihi dan banyak membantu perjuangan baginda, iaitu Khadijah r.a. dan abu Talib.
Lalu setelah baginda s.a.w melalui semua ini, allah mengurniakan Isra' Mi'raj sbg satu penawar dan pengubat duka kepada baginda.
Ayat pertama Surah al-Isra': nabi s.a.w sebagai hamba
Beliau mula memasuki perbincangan mengenai isra mi'raj itu sendiri melalui ayat pertama surah Isra'. Allah Ta'ala menyebut tentang perjalanan malam seorang hamba, merujuk kepada nabi s.a.w. antara tujuan menyebut rasul sebagai seorg hamba ialah supaya rasul tidak diagungkan melebihi tahap yg sepatutnya, seperti yg berlaku di dalam agama Nasrani, yg mengangkat nabi isa a.s sebagi anak Tuhan.
Isa sebagai tuhan anak bukanlah ajaran sebenar yg dibawa oleh baginda a.s. akan tetapi ianya satu pengubahan yg dicipta oleh pendeta-pendeta mereka. Perbuatan mengubah agama selalunya dilakukan oleh golongan yg mengetahui bidang agama, atau bahasa mudahnya ustaz ustaz.
Golongan ustaz2 di dalam syiah misalnya telah mencipta hadis2 palsu, yg akhirnya menjadi I;tikad mereka, seperti dakwaan nabi mewariskan kepimpinan khalifah pada Ali, yg akhirnya mengakibatkan pengkafiran para sahabat.
Di dalam masyarakat kita pula sebahagian ustaz yg kurang mahir dlm bidang hadis telah menyebarkan hadis2 yg tidak boleh diterima seperti hadis palsu, sehingga ia dianggap oleh masyarakat sebagai sebahagian daripada agama.
Islam agama ilmu
Kemudian beliau mengaitkan gejala mengubah agama dengan hakikat Islam yg sebenar, yg tidak boleh diubah kerana ianya agama Ilmu yg bersandarkan kepada dalil. Istimewanya Islam ia juga bersanad. Dalil dalil yg diguna sebagai hujah mempunyai sanad yg kuat dan baik, iaitu al-quran dan hadis2 yg soheh. Inilah yg menjadikan Islam terpelihara seperti yg dijanjikan oleh Allah Ta'ala di dalam al-quran. Kekuatan hujah Islam terletak pada al-Quran dan as-sunnah itu sendiri, bukan pada individu2 tertentu termasuklah ustaz. Beliau menyeru para pendengar utk berpegang pada dalil, jika soalan ditanya, jawapannya diberi, minta disertakan dalil atas jawapan terhadap sesuatu persoalan agama.
Isra' sahaja bagi golongan anti hadis
Beliau turut menyebut tentang golongan anti hadis yg hanya mahu berpegang kpd al-quran sahaja. Jadi mereka ini kalau dlm peristiwa isra miraj, mereka hanya ada isra-perjalan malam sahaja, kerana hanya itu yg disebut di dalam al-Quran. Sedangkan peristiwa mi'raj , ianya diketahui melalui periwayatan hadis.
Peristiwa ketika mi'raj- azab ke atas mereka yg makan harta anak yatim
Antara peristiwa ketika mi'raj yg diceritakan oleh ustaz ialah bagaimana sekumpulan manusia diazab dengan ketulan2 api, yang masuk dari mulut mereka
(bibir mereka terjelebeh sepereti bibir unta), kemudian keluar pula dari dubur2 mereka. Ustaz kemudian memperingatkan tentang slah satu bentuk makan harta anak yatim, iaitu melalui majlis kenduri arwah, yg si mati meninggalkan anak anak yatim. Ibaratnya mahu menyuapkan makanan kepada para hadirin, tetapi hakikatnya menyuap ketulan2 api kerana memberi makan harta anak yatim.
Ustaz juga menyentuh tentang kenduri arwah mengikut nas, kemudian dari dalam mazhab al-imam as-syafi'I r.h.m, dengan memetik kalam kalam dari kitab induk mazhab seperti al-umm dan majmu', kitab mazhab syafi;I kotemporari seperti fiqh manhaji, serta kitab2 karya ulama nusantara seperti sheikh daud al-fathoni, yg semuanya menunjukkan bahawa kenduri arwah satu perkara yg dilarang.
Utk yg telah berlalu, kita doakan mudah mudahan Allah memberikan pahala kerana yg telah melakukannya –kerana kurang atau tiada ilmu-menganggap ianya sunnah. Namun akan datang, hendaklah kita beramal dengan ilmu yg telah sampai kpd kita.
Dua perkara penting dalam Islam- Cinta dan ikut nabi
Cinta dan ikut (ittiba') perlu berjalan seiring, tanpa mengabaikan salah satu daripadanya. Kehilangan salah satu daripadanya bakal menyjerumuskan kita ke dlm azab allah, seperti apa yg berlaku kpd Abu Talib yg sekadar mencintai nabi, tetapi tidak mengikuti ajaran dan tidak ikut beriman seperti org lain, juga Abdullah bin ubay bin salul yg zahirnya mengikuti nabi s.a.w, tetapi di dalam hatinya dia amat membenci rasulullah s.a.w.
Al-Wala dan al-Bara'
Ustaz membuat kesimpulan dengan menekankan bahawa pengajian Tauhid perlulah sampai ke tahap memahami al-wala dan al-bara. Kita mesti wala dlm mentaati perintah Allah dan rasul tanpa membuat apa2 penambahan dan pengurangan. Kita mesti berlepas daripada segala kekufuran,kesyirikan, kemunafikan dan kefasiqan, maksiat dan bid'ah. wala dan bara juga memestikan kita mengasihi sesame Muslim atas dasar iman, dan membenci kafir kerana kekufuran mereka. Ustaz juga mengaitkan isu kongsi raya ketika menerangkan hal ini, di mana perayaan2 yg berkaitan aqidah org2 kafir bila kita meraikannya menzahirkan lagi agama kufur mereka, serta menggambarkan seolah2 kita menyetujui dan meredhai kekufuran mereka.
p/s: kuliah ustaz abu syuaib memang menarik dan berbeza dgn kuliah2 versi peristiwa yg selalu saya dengar di kampung saya.ia memberikan saya satu lagi ilmu penting dlm menyampaikan amanah ilmu nanti. Alhamdulillah komen2 yg saya terima dari penduduk yg hadir juga semuanya komen positif dan memberangsangkan. Kami dlm perancangan menjemput ustaz abu syuaib utk kuliah bulanan pula insya allah. Doa doakan ya!
1.21am- 19july09
0 komen:
Catat Ulasan