Sirah Nabawiyah-
jalan hidup nabi s.a.w- bukan sekadar cerita dan pengajaran. Ia sebuah
kehidupan insan tauladan yang juga melibatkan hukum hakam. Sebab itu sejak
dahulu lagi, usaha usaha telah dilakukan oleh para ulama dalam menapis riwayat
riwayat sirah.
Pemurnian Sirah oleh Ulama
terdahulu
Sebenarnya
pemurnian riwayat sirah, dan sejarah Islam secara khusunya, bukanlah dimulakan
oleh al-albani, Akram dhia Umari mahupun Ibrahim Ali. Tidak juga Dr Asri. Ianya
bermula sejak lama dahulu.
Penulis kitab
sirah dan tarikh seperti imam maghazi ibn Ishaq dan imam at-tabari, menyertakan
sanad sanad ketika menyebut riwayat. Setengahnya disebut terus tanpa sanad. Hakikatnya
ini satu bentuk penapisan, tinggal lagi pembacalah yang kena tapis sendiri. Method
ini sesuai dengan zaman mereka, sebab pembaca2 mahir dan mampu menapis sendiri
riwayat. Ada juga
yang rajin letak status riwayat, seperti al-imam ibn kathir.
Manhaj awal
dalam pemurnian sirah juga dapat kita lihat dalam kitab ibn qayyim
al-jauziyyah, Zaad al-Ma'aad…sebuah kitab yang menceritakan kehidupan baginda
s.a.w dr semua sisi, dengan manhaj dan caranya tersendiri. Seperti yg disebut
oleh dr asri di dalam minda tajdid, Ibn al-Qayyim tidak menyusun semua
episod Sirah berdasarkan urutan (kronologi) yang biasa dibuat oleh
penulis-penulis Sirah, tetapi hanya peristiwa-peristiwa penting sahaja. Ini
barangkali disebabkan pengaruh ilmu hadis yang menguasai diri beliau yang
kristis dan bermetodogi, maka beliau tinggalkan episod-episod sirah yang tiada
kekuatan riwayat, dan kronologi zaman yang tiada bukti. Bahkan beliau sendiri
mengkritik episod-episod yang disebutkan dalam sesetengah penulisan sirah yang
tiada sandaran yang jelas (http://drmaza.com/home/?p=1405).
Pemurnian sirah oleh ulama
kotemporari
Umumnya ramai
yang kenal dengan pemurnian sirah rasul melalui hasil hasil kotemporari. Manhaj
yang digunakan ialah menilai kembali riwayat riwayat sirah atas neraca penilaian piawaian hadis. antaranya:
1.
tahqiq fiqh sirah karya Muhammad
al-ghazali oleh Sheikh al-albani,
2.
Soheh Sirah nabawiyyah, juga karya al-albani,
yang tak sempat arwah sempurnakan
3.
Sirah Nabawiyyah Sohehah- karya Akram
Dhiya al-Umari
4.
Soheh as-seerah an-nabawiyyah- karya
Ibrahim Ali. Yg ini menggunakan manhaj mutaqaddimin dlm penilaian hadis, beliau
banyak mengutamakan penilaian riwayat mengikut manhaj mutaqaddimin, melalui
kitab2 turath.
Di Malaysia,
pemurnian sirah jadi popular bila dr Asri menulis buku tentang perselisihan
para sahabat. Saya sendiri banyak menganal pemurniaan sirah melalui buku ini,
yang kemudiannya saya panjangkan dengan merujuk buku buku lain. kebetulan saya
mengambil minor history di UIA, mencerahkan peluang saya lagi untuk terus
mendalami bidang ini.
Memori penulis mengenal
pemurnian sirah
Saya juga
berkesempatan talaqqi kitab "raheeq makhtuum" – pemenang anugerah
sayembara sirah nabi OIC karya Safyurrahman al-mubarakfuri- dengan seorang
sheikh di UIA. Beliau juga byk menyebut status riwayat sirah dlm kelas
pengajian beliau. Selalunya beliau akan buka juga sirah nabawiyyah sohehah.
Sebagaimana
guru guru saya mengajar saya, begitulah juga manhaj yang saya bawa di dalam
kelas2 saya yg bertemakan sirah. Saya mahu orang ramai juga memahami betapa
pentingnya memahami sirah dari sumber yang jelas, kuat dan boleh menjadi
sandaran. Selain memastikan hukum hakam yang diambil dari riwayat sirah hanya
diambil dari riwayat yang kuat, Pemurnian sirah juga membantu kita mengenal
riwayat riwayat israiliyat dan syiah, sekaligus membantu kita menepis serangan
serangan yang bertujuan merendah rendahkan nabi s.a.w dan para sahabat
khususnya.
0 komen:
Catat Ulasan