Antara tabiat pembelajaran di UIA, kewujudan sujek subjek khas yang diawajibkan yg kiranya tidak berkait secara terus dgn pengkhususan yg kita ambil. Sampailah ke peringkat master, begitulah juga. Semester yg lepas, saya mengambil satu subjek yg diberi nama – issues in islamization of knowledge.
Secara umumnya, ia menyentuh tentang satu proses bergelar islamisasi- islamization, yang mahu dilakukan ke atas ilmu imu dan kesarjanaan. Antara nama nama yg anda akan dan selalu temui dalam pembincangan subjek ini- naquib al-attas, ismail al-faruqi, fazlurrahman, Muhammad iqbal hinggalah tokoh tokoh gerakan seperti abu a'la al-maududi dan syed Qutub.
Ilmu sepatutnya mendatangkan manfaat akhirnya bertindak sebagai satu ancaman. pendokong2 islamisasi mahu mengembalikan ilmu kepada ketulenan asalnya, dengan cara memisahkan falsafah2 yg merosakkan itu daripada ilmu, mengembalikan ilmu kepada asalnya- sebelum ia di"baratkan", mengembalikan ilmu kepada asas yang ditetapkan Islam, kerana memang pada asalnya semua ilmu datang dari Allah Ta'ala.
Setakat itu ideanya diterima umum. Memang bagus. Mengembalikan kembali era kesarjanaan tamadun islam lampau, kejuruteraan, astronomi, perubatan, segala jenis sains, diterajui sarjana sarjana dan ilmuan ilmuan muslim.
Ilmu apa yang patut di islamisasi?
Setengah orang menjawab- ilmu berkaitan sains
Ada yang menjawab- ilmu sains kemanusiaan
Dan ada juga menjawab- semua jenis ilmu perlukan proses Islamisasi!!
Jika semua ilmu perlukan islamisasi, termasuklah ilmu yang kita sebut sebagai ilmu agama- religious knowledge- seperti tafsir, fiqh,hadis, aqidah,usul fiqh…
Ya, ia disebut pembinaan semula (reconstruction) , atau proses penghidupan semula (revival).
Di sinilah bermula ke"confiusan" kami di dalam kelas….perlukah ianya diislamisasi..
Ilmu agama yg sememangnya Islam itu perlukah diislamisasi?
Kenapa ia perlu di"islamisasi"
Semasa kelas terakhir untuk subjek ini, disebabkan beliau masih mendapati sebahagian besar kami masih meragui perlunya proses islamisasi terhadap ilmu agama, dia telah mengemukakan hujah hujah sebagai bukti memperkukuhkan dakwaan ini, dan meminta kami menelitinya betul betul. ( dan tajuk ini naik sebagai salah satu soalan dalam pepriksaan akhir J).
· Ilmu agama adalah sebahagian daripada sains kemanusiaan, kerana ia dibangunkan oleh manusia, berbeza dengan al-quran dan as-sunnah, kedua duanya wahyu.
· Hanyalah wahyu yang tidak boleh diubah ubah, adapaun apa yang dibangunkan oleh manusia, ianya terdedah kepada perubahan.
· Asas ilmu agama adalah wahyu, akan tetapi kefahaman terhadap wahyu itu datang daripada manusia, jadi ia terdedah untuk dikaji semula.
· Ilmu ilmu agama dibangunkan oleh para ulama silam berdasarkan cabaran yang mereka hadapi di zaman mereka, dan cabaran setiap zaman itu tidak semuanya sama, ada bezanya. Cabaran baru mungkin wujud di zaman kita, dan ia memerlukan pada pembaharuan.
· Dahulu, Semua ilmu agama yang berasakan wahyu merupakan sumber pembangunan kepimpinan yg dinamik, juga sumber pembangunan para ilmuan yang membimbing masyarakat ke jalan yg lurus. Akan tetapi pada hari ini status tersebut telah hilang, ia tidak berjaya mencipta satu personality yg dinamik, walaupun ia didakwa berasaskan wahyu.
· Graduan graduan lulusan agama sepatutnya menjadi benteng ilmu dan hikmah daripada wahyu, bersikap dinamik, dan mampu memimpin masyarakat moden yang kompleks ke arah jalan yang lurus dan pembangunan, mereka sepatutnya berani dan yakin untuk memimpin masyarakat moden. Namun sebaliknya, secara umum mereka dianggap punca kepada kemunduran masyarakat Islam.
· Adakah dunia akan mencapai pembangunan yg sebenar, dan kebahagiaan yang hakiki, jika ia tidak dipimpin oleh seseorang yang memiliki ilmu dan hikmah berteraskan wahyu?
· Istilah ilmu agama itu sendiri wajar dikaji semula.
i. seolah olah menggambarkan agama itu sesuatu yang dipisahkan daripada kehidupan dunia
ii. Ilmu agama merupakan salah satu cabang sains kemanusiaan kerana ia berkait rapat dengan banyak benda dalam kehidupan masyarakat manusia
iii. Kenapa UIAM ketika membuka kuliah khas untuk ilmu agama tidak menamakannya kuliah ilmu agama, kuliah syariah, tetapi menamakannya kuliah ilmu wahyu dan warisan islam. Wujud kesangsian terhadap penggunaan istilah ilmu agama
iv. Bukankah semua jenis ilmu itu wajib ke atas setiap muslim mengikut kemampuan mereka? Kenapa sebahagiannya dikategorikan sebagai fardhu ain, dan selebihnya fardhu kifayah?
Demikian sebahagian besar hujah hujah untuk kita semua teliti dan fikirkan kerasioanalannya..
Islamisasi dan Tajdid
Kalau saya mahu menerima islamisasi ilmu agama, asas utama yg mungkin jadi kekuatannya ialah dalam sebahagian hal, ia kelihatan sejalur dengan aliran tajdid, mahu mengembalikan Islam kepada asalnya, seperti yang dibawa oleh nabi Muhammad s.a.w, Islam yg benar benar berteraskan wahyu.
Kalau pembaharuan yang dimaksudkan islamisasi itu seperti pembaharuan yg dibawa para mujaddid seperti al-imam as-syafi'I, al-imam al-ghazali, dan al-imam ibn taimiyah serta ibn qayyim, secara peribadinya saya menerima.
Sebab itu bagi saya Islamisasi ilmu agama perlu bersyarat. Libatkan pakar pakar dalam bidang itu sendiri. Bukanlah kerja seorang pemikir Islam semata untuk memperbaharui prinsip prinsip tafsir, hadis, dan fiqih. Sebagaimana prinsip prinsip ini dibina oleh para mujtahid, maka yang mahu mengkritiknya dan memperkasakannya juga mestilah orang punyai keilmuan dan kesarjanaan, seorang mujtahid seperti mereka juga-atau sekurangnya mujtahid muqayyad- dalam bidang tertentu.
Jika untuk islamisasi ilmu ilmu yang digelar ilmu moden, disyaratkan mendalami terlebih dahulu bidang2 ini, maka ia juga patut disyaratkan dalam islamisasi ilmu agama.
Islamisasi dan aliran pemikiran yg meragukan
- terdapat sebahagian idea idea pendokong islamisasi mirip kepada sebahagian idea aliran pemikiran yg meragukan, seperti:
i. membuka pintu ijtihad seluas luasnya kepada semua ilmuan, tidak kepada yang mencapai tahap tertentu sahaja- mirip kepada idea Islam liberal yang mahu pintu ijtihad dibuka dalam segenap bidang
ii. idea fazlurrahman berkenaan pentafsiran al-quran tanpa rujuk asbabul nuzul- mirip idea aliran modernism dalam pentafsiran al-quran, bahkan sebahagian pengkaji merujuk beliau sebagai salah seorang yang terpengaruh dengan modernism
iii. penafsiran semula beberapa istilah dalam ilmu agama, seperti "ijtihad" dan "feqh" oleh sebahagian tokoh islamisasi- mirip idea aliran Islam Yasari yg mahu perkataan2 tertentu ditafsirkan semula kerana tak bersesuian dgn zaman sekarang
APA PENDAPAT ANDA MENGENAI ISU INI? SAYA AMAT MENGALU ALUKAN RESPONS ANDA DALAM RUANGAN COMMENTS BLOG INI!!
Secara umumnya, ia menyentuh tentang satu proses bergelar islamisasi- islamization, yang mahu dilakukan ke atas ilmu imu dan kesarjanaan. Antara nama nama yg anda akan dan selalu temui dalam pembincangan subjek ini- naquib al-attas, ismail al-faruqi, fazlurrahman, Muhammad iqbal hinggalah tokoh tokoh gerakan seperti abu a'la al-maududi dan syed Qutub.
Ilmu sepatutnya mendatangkan manfaat akhirnya bertindak sebagai satu ancaman. pendokong2 islamisasi mahu mengembalikan ilmu kepada ketulenan asalnya, dengan cara memisahkan falsafah2 yg merosakkan itu daripada ilmu, mengembalikan ilmu kepada asalnya- sebelum ia di"baratkan", mengembalikan ilmu kepada asas yang ditetapkan Islam, kerana memang pada asalnya semua ilmu datang dari Allah Ta'ala.
Setakat itu ideanya diterima umum. Memang bagus. Mengembalikan kembali era kesarjanaan tamadun islam lampau, kejuruteraan, astronomi, perubatan, segala jenis sains, diterajui sarjana sarjana dan ilmuan ilmuan muslim.
Ilmu apa yang patut di islamisasi?
Setengah orang menjawab- ilmu berkaitan sains
Ada yang menjawab- ilmu sains kemanusiaan
Dan ada juga menjawab- semua jenis ilmu perlukan proses Islamisasi!!
Jika semua ilmu perlukan islamisasi, termasuklah ilmu yang kita sebut sebagai ilmu agama- religious knowledge- seperti tafsir, fiqh,hadis, aqidah,usul fiqh…
Ya, ia disebut pembinaan semula (reconstruction) , atau proses penghidupan semula (revival).
Di sinilah bermula ke"confiusan" kami di dalam kelas….perlukah ianya diislamisasi..
Ilmu agama yg sememangnya Islam itu perlukah diislamisasi?
Kenapa ia perlu di"islamisasi"
Semasa kelas terakhir untuk subjek ini, disebabkan beliau masih mendapati sebahagian besar kami masih meragui perlunya proses islamisasi terhadap ilmu agama, dia telah mengemukakan hujah hujah sebagai bukti memperkukuhkan dakwaan ini, dan meminta kami menelitinya betul betul. ( dan tajuk ini naik sebagai salah satu soalan dalam pepriksaan akhir J).
· Ilmu agama adalah sebahagian daripada sains kemanusiaan, kerana ia dibangunkan oleh manusia, berbeza dengan al-quran dan as-sunnah, kedua duanya wahyu.
· Hanyalah wahyu yang tidak boleh diubah ubah, adapaun apa yang dibangunkan oleh manusia, ianya terdedah kepada perubahan.
· Asas ilmu agama adalah wahyu, akan tetapi kefahaman terhadap wahyu itu datang daripada manusia, jadi ia terdedah untuk dikaji semula.
· Ilmu ilmu agama dibangunkan oleh para ulama silam berdasarkan cabaran yang mereka hadapi di zaman mereka, dan cabaran setiap zaman itu tidak semuanya sama, ada bezanya. Cabaran baru mungkin wujud di zaman kita, dan ia memerlukan pada pembaharuan.
· Dahulu, Semua ilmu agama yang berasakan wahyu merupakan sumber pembangunan kepimpinan yg dinamik, juga sumber pembangunan para ilmuan yang membimbing masyarakat ke jalan yg lurus. Akan tetapi pada hari ini status tersebut telah hilang, ia tidak berjaya mencipta satu personality yg dinamik, walaupun ia didakwa berasaskan wahyu.
· Graduan graduan lulusan agama sepatutnya menjadi benteng ilmu dan hikmah daripada wahyu, bersikap dinamik, dan mampu memimpin masyarakat moden yang kompleks ke arah jalan yang lurus dan pembangunan, mereka sepatutnya berani dan yakin untuk memimpin masyarakat moden. Namun sebaliknya, secara umum mereka dianggap punca kepada kemunduran masyarakat Islam.
· Adakah dunia akan mencapai pembangunan yg sebenar, dan kebahagiaan yang hakiki, jika ia tidak dipimpin oleh seseorang yang memiliki ilmu dan hikmah berteraskan wahyu?
· Istilah ilmu agama itu sendiri wajar dikaji semula.
i. seolah olah menggambarkan agama itu sesuatu yang dipisahkan daripada kehidupan dunia
ii. Ilmu agama merupakan salah satu cabang sains kemanusiaan kerana ia berkait rapat dengan banyak benda dalam kehidupan masyarakat manusia
iii. Kenapa UIAM ketika membuka kuliah khas untuk ilmu agama tidak menamakannya kuliah ilmu agama, kuliah syariah, tetapi menamakannya kuliah ilmu wahyu dan warisan islam. Wujud kesangsian terhadap penggunaan istilah ilmu agama
iv. Bukankah semua jenis ilmu itu wajib ke atas setiap muslim mengikut kemampuan mereka? Kenapa sebahagiannya dikategorikan sebagai fardhu ain, dan selebihnya fardhu kifayah?
Demikian sebahagian besar hujah hujah untuk kita semua teliti dan fikirkan kerasioanalannya..
Islamisasi dan Tajdid
Kalau saya mahu menerima islamisasi ilmu agama, asas utama yg mungkin jadi kekuatannya ialah dalam sebahagian hal, ia kelihatan sejalur dengan aliran tajdid, mahu mengembalikan Islam kepada asalnya, seperti yang dibawa oleh nabi Muhammad s.a.w, Islam yg benar benar berteraskan wahyu.
Kalau pembaharuan yang dimaksudkan islamisasi itu seperti pembaharuan yg dibawa para mujaddid seperti al-imam as-syafi'I, al-imam al-ghazali, dan al-imam ibn taimiyah serta ibn qayyim, secara peribadinya saya menerima.
Sebab itu bagi saya Islamisasi ilmu agama perlu bersyarat. Libatkan pakar pakar dalam bidang itu sendiri. Bukanlah kerja seorang pemikir Islam semata untuk memperbaharui prinsip prinsip tafsir, hadis, dan fiqih. Sebagaimana prinsip prinsip ini dibina oleh para mujtahid, maka yang mahu mengkritiknya dan memperkasakannya juga mestilah orang punyai keilmuan dan kesarjanaan, seorang mujtahid seperti mereka juga-atau sekurangnya mujtahid muqayyad- dalam bidang tertentu.
Jika untuk islamisasi ilmu ilmu yang digelar ilmu moden, disyaratkan mendalami terlebih dahulu bidang2 ini, maka ia juga patut disyaratkan dalam islamisasi ilmu agama.
Islamisasi dan aliran pemikiran yg meragukan
- terdapat sebahagian idea idea pendokong islamisasi mirip kepada sebahagian idea aliran pemikiran yg meragukan, seperti:
i. membuka pintu ijtihad seluas luasnya kepada semua ilmuan, tidak kepada yang mencapai tahap tertentu sahaja- mirip kepada idea Islam liberal yang mahu pintu ijtihad dibuka dalam segenap bidang
ii. idea fazlurrahman berkenaan pentafsiran al-quran tanpa rujuk asbabul nuzul- mirip idea aliran modernism dalam pentafsiran al-quran, bahkan sebahagian pengkaji merujuk beliau sebagai salah seorang yang terpengaruh dengan modernism
iii. penafsiran semula beberapa istilah dalam ilmu agama, seperti "ijtihad" dan "feqh" oleh sebahagian tokoh islamisasi- mirip idea aliran Islam Yasari yg mahu perkataan2 tertentu ditafsirkan semula kerana tak bersesuian dgn zaman sekarang
APA PENDAPAT ANDA MENGENAI ISU INI? SAYA AMAT MENGALU ALUKAN RESPONS ANDA DALAM RUANGAN COMMENTS BLOG INI!!
14-04-09- 12.09am
0 komen:
Catat Ulasan