Kuliah Fiqh Shafi'ie- Ahkam janaiz – apa yang perlu dibuat pada orang yang sudah mati

Rujukan utama:
Al-majmu syarh al-muhazzab  5/119-127
Soheh fiqh sunnah – 1/612-614



1. memajamkan mata jenazah  

عن أم سلمة رضي الله عنها قالت " دخل رسول الله صلي الله عليه وسلم على ابى سلمة وقد شق بصره فاغمضه ثم قال ان الروح إذا قبض تبعه البصر

Daripada Ummu Salamah r.a, rasulullah s.a.w telah masuk untuk melihat jenazah Abi Salamah, yang matanya dalam keadaan terbuka. maka baginda memejamkan matanya (Abu Salamah). Kemudian baginda bersabda: sesungguhnya ruh itu apabila dicabut ia akan dituruti oleh mata. (riwayat Muslim).

Menurut para ulama, jika dibiarkan mata jenazah terus terbuka, ia akan menimbulkan pemandangan yang kurang elok.

Kata Abu zubair: hadis ini juga telah menepis dakwaan sesetengah orang ke atas orang yang meninggal dalam keadaan matanya terbuka, seperti tidak ditunaikan hajatnya. Sedangkan menurut hadis ini, situasi ini berlaku kerana mata akan menuruti ruh ketika dicabut keluar dari tubuh. Maka ia sesuatu yang normal, bukan sesuatu yang pelik!!

2. Meletakkan pemberat di atas perut jenazah

أن مولي أنس مات فقال أنس رضي الله عنه " ضعوا علي بطنه حديدة "
 Bekas hamba Anas telah mati, lalu Anas berkata: "letakkan kepingan besi di atas perutnya. " –  riwayat al-Baihaqi- sunan al-baihaqi 3/385.

Antara tujuan amalan sahabat ini ialah untuk mengelakkan perut jenazah dari mengembung/buncit, lalu menyebabkan pandangan yang tidak elok. Pada pandangan saya-abu zubair- ia mungkin juga menimbulkan sangkaan sangkaan buruk dari sebahgian orang apabila melihat jenazah dalam keadaan begitu.

Antara pemberat2 lain selain kepingan besi ialah pedang, cermin, dan gunting. Walaubagaimanapun, mashaf al-Quran, dan kitab kitab tebal janganlah pula dijadikan pemberat di dalam hal ini.



3. menutup jenazah dengan kain
روت عائشة رضى الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم " سجى بثوب حبرة " رواه البخاري ومسلم
Aisyah r.a telah meriwayatkan bahawa jenazah rasulullah s.a.w ditutupi dengan kain Habrah.- riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Menurut ulama, sebaiknya ditutup tubuh jenazah dengan kain yang ringan dan tidak memberatkan jenazah. Hujung kain diletakkan di bawah kepala, manakala hujung satu lagi diletakkan di bawah kedua kaki jenazah supaya kain tidak terselak.

4. terdapat beberapa perkara lain yang dianjurkan oleh para ulama fekah, yang berkaitan dengan maslahah jenazah, iaitu:
- mengampu bahagian dua rahang jenazah dengan kain, dari bawah dagu dan diikat pada bahagian kepalanya. Ini supaya mulut jenazah tidak terbuka, lalu dapat mengelakkan pandangan yang tidak elok, juga mengelakkan mulut jenazah daripada dimasuki benda halus seperti serangga dan sebagainya.
- melembutkan sendi sendi dan jari jemari. Ini bagi memudahkan proses mandi dan mengkafankan jenazah.
- menanggalkan pakaian jenazah, kerana pakaian boleh menyebabkan tubuh jenazah cepat rosak
- meletakkan jenazah di atas katil, atau papan, supaya ia tidak terkena kelembapan tanah yang boleh mempercepatkan kerosakan jenazah

5.  memperkatakan yang elok elok sahaja tentang jenazah, dan mendoakan jenazah
دخل رسول الله صلي الله عليه وسلم علي ابى سلمة وقد شق بصره فأغمضه ثم قال ان الروح إذا قبض تبعه البصر فضج ناس من أهله فقال لا تدعوا علي أنفسكم الا بخير فان الملائكة يؤمنون علي ما تقولون
Rasulullah s.a.w masuk melihat jenazah abi Salamah, yang matanya terbuka, lalu baginda menutupkannya. Kemudian baginda bersabda: sesungguhnya ruh apabila dicabut akan dituruti oleh mata. Maka menangislah keluarga nya. Lalu baginda bersabda: janganlah kamu menyeru atas diri kamu melainkan yang baik baik, sesungguhnya malaikat mengaminkan apa yang kamu katakana.

 ثم قال اللهم اغفر لابي سلمة وارفع درجته في المهديين واخلفه في عقبه في الغابرين واغفر لنا وله يا رب العالمين وافسح له في قبره ونور له فيه " رواه مسلم
Kemudian baginda berdoa: Ya Allah ampunkanlah Abi Salamah, dan tinggikanlah darjatnya di kalangan orang yg mendapat petunjuk….dan ampunkanlah kami dan dia wahai tuhan sekalian alam, lapangkanlah kuburnya dan terangkanlah dia di dalamnya - riwayat Muslim.

5. menyegerakan pengurusan jenazah- mandi, solat, kafan dan kebumi

Abu Hurairah meriwayatkan, bahawa rasulullah s.a.w bersabda:
" bersegeralah kamu dengan jenazah. Jika si mati baik, kamu telah menyegerakan dia kepada kebaikan, dan jika sebaliknya, kamu telah meletakkan keburukan dari atas bahu kamu". –riwayat al-bukhari dan muslim.

 روى علي رضى الله عنه ان رسول الله صلي الله عليه وسلم قال " ثلاث لا تؤخر وهن الصلاة والجنازة والايم إذا وجدت كفؤا "
Saidina Ali r.a meriwayatkan, bahawa rasulullah s.a.w bersabda: 3 perkara yang tidak boleh dilewatkan: solat, jenazah dan anak dara apabila telah menemui yang sekufu.- riwayat at-tirmizi di penghjung kitab jenazah, dan al-baihaqi di dalam kitab nikah, dan beliau mengisyaratkan kepada kelemahan hadis ini
- menurut syuaib arnout ianya daif – al-musnad 1/105, hasan menurut al-iraqi –al-mughni an hamli al-asfar 1/364, menurut al-albani- daif- silsilah daifah wal mauduah 12/555.

akan datang- jenazah dan hutang

0 komen: