Tinta Ramadhan: Oh My Al-Quran!!



                Setiap tahun, apabila menjelang 17 Ramadhan, masyarakat kita meraikan hari yang disebut sebagai “Nuzul Quran” dengan cuti umum, majlis berbuka puasa dan ceramah/tazkirah berkaitan.  Di sebalik hari Nuzul Quran yang diraikan, hanya empunya diri sendiri yang tahu sudah sejauh manakah dirinya telah menunaikan tanggungjawab terhadap Al-Quran.

                Adakah hubungan jiwa kita dengan Al-Quran sekadar diletak di dalam Almari, atau tempat tinggi, sebagai tanda menghormati kemuliaannya, dalam masa yang sama membiarkannya menjadi ibarat kata lagu “suci dalam debu”?  atau kita jadikan ia sebagai nada dering, nada pemanggil , pengejut tidur, dan sebagainya pada alat komonukasi yang kita ada?

bagaimana pula lidah kita dengan Al-Quran. Adakah “khatam Al-quran” itu menjadi penamat hubungaN lidah dan suara kita dengan bacaan Al-Quran? Bagaimana pula dengan otak dan akal fikiran kita..adakah kita gunakan ia untuk mempelajari dan mentadabbur isi kandungan Al-Quran? Anggota anggota yang lain pula bagaimana?

Sejauh manakah agaknya kesungguhan kita semua dengan Al-Quran? Adakah sama dengan kesungguhan kita berpenat lelah seharian untuk mencari dunia? Adakah sama dengan kesungguhan kita dalam memastikan anak-anak kita berjaya dalam bidang akademik mereka?

Bermusimkah hubungan kita dengan Al-Quran? Adakah kita hanya ingat Al-Quran di pinggiran-pinggiran tertentu? 

Semua persoalan ini hanya dapat dijawab oleh diri kita sendiri. Jangan pandang orang sebelah, orang lain, untuk menjawab persoalan ini. Pandang dan nilailah diri kita sendiri wahai insan!!

0 komen: