cuti cuti malaysia-taman burung kuala lumpur




(bawah) bangau putih antara yg selalu dilihat berkeliaran dlm taman
(atas kiri)red and blue macaw-burung glemer
atas kanan-burung enggang ni antara yg bebas berterbangan di tmn burung

Taman Burung Kuala Lumpur

Taman burung kuala lumpur atau KL bird park ni di bawah kelolaan DBKL. Rupa rupanya tempat ni merupakan taman bentuk-free-flight walk-in aviary yang terbesar di dunia...wah..bangga jd anak malaysia..free flight walk in aviary ni konsepnya kita boleh berjalan jalan bebas, dan sebahagian burung2 dilepaskan bebas berterbangan di sekililing kita. Kecuali spesis2 yg boleh membahayakan,atau buat kita x selesa, unggas2 ni dikurung la.

Taman ni agak luas, rasanya lebih kurang mcm jln2 kt zoo negara juga, Cuma zoo negara ada train.Letih jugakla kami berpusing pusing nak memanfaatkan rm15 yg dah kami bayar. Tiket nya diikat pada pergelangan tangan kami, mcm org sakit dekat hospital lak.

Konsep taman ni burung burung dibahagikan ikut habitat, juga ikut spesis. Contohnya
brahminy land dia letak burung2 pemangsa setempat,
hornbill park pulak jenis jenis enggang,
world of parrot-tmpt mcm2 jenis burung kakaktua,nuri dan serindit.
Flightless bird-burung2 gergasi mcm burung unta,kasawari,emu dan rhea.

ada juga tempat khas untuk burung2 air tawar seperti ruak ruak,ayam ayam,belibis, dan mcm2 jenis bangau dan pucung. Sesetengah burung, seperti merak dan bangau putih dilepas bebas,hampir boleh ditemui kat mana mana part dlm taman ni.

Antara tempat lain yg menarik dlm taman ni ialah waterfall aviary.air terjun dia yg memang cantik, yang turut dihuni spesis2 unggas tertentu. Ada juga nursery, tempat penetasan burung burung dan pemeliharaan burung burung. Ada juga beberapa restoran dan kiosk cenderahati yg dinamakan dengan nama burung2, tapi kami hanya masuk utk tengok dan bergambar sbb x ada fulus nak bermuamalat dlm tmpt2 ni hehehe…

Sayangnya kami dtg lewat petang, jadi kami x sempat masuk bbrp tmpt2 menarik yg lain sprt amphitheatere-pertunjukan burung, dan bird gallery and education centre yg telahpun ditutup.

Dlm pukul enam, kami selesai melawat keseluruhan taman, dan keluar dari sana untuk pulang kembali ke uia.

Semasa dlm taman burung ni, aku sempat memanfaatkan etouch dual sim aku utk ambik gambar2 dan juga video, yg insya Allah akan ku upload di sini, ya.

0 komen: