عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ
يُحِبُّ الْعُطَاسَ وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ
فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ وَأَمَّا التَّثَاؤُبُ
فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ الشَّيْطَانِ فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ فَإِذَا قَالَ
هَا ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ
- soheh al-bukhari, kitab al-adab, bab ma yustahabbu min
al-Atash wa ma yukrahu min at-tathaub, juga bab iza tatha'aba fal yada' yadahu
ala fiihi
Sesungguhnya
Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Apabila salah seorg drp kamu bersin
maka ucapkanlah alhamdulillah, dan menjadi hak atas setiap org islam yang
mendengarnya agar menjawabnya. Adapaun menguap sesungguhnya ia daripada
syaitan, maka elakkanlah ia selagi
mampu. Apabila seorang yang menguap mengatakan haaa maka syaitan akan
mentertawakannya.
Hadis ini
menerangkan tentang bersin dan menguap, dan adab adab berdepan dengan keduanya.
Sebahagian
orang menimbulkan keraguan daripada hadis ini. kata mereka, menguap adalah
proses ciptaan Tuhan pada sebahgian makhluk seperti manusia dan haiwan darat.
Tujuannya untuk melepaskan udara yg lama di dalam badan dan memberi peluang
untuk udara baru masuk, Jadi kenapa pula nabi menisbahkan perbuatan menguap itu
kpd syaitan? Padahal ia salah satu dr ciptaan tuhan!!
Petikan2
dr Fathul Bari yg boleh menyelesaikan kekeliruan:
Ibn
hajar kata: perbuatan bersin dan menguap, dan apa yg disukai dan dibenci pada
keduanya dilihat pada punca atau sebab keduanya. Bersin berpunca dari ringannya
badan, liang liang yg terbuka, dan tidak kekenyangan. Berlawanan dengan
menguap, ianya berpunca daripada penuhnya badan, dan merasa berat badan, yg
berpunca drp banyak makan dan makan bermacam benda.
Menguap
menjadikan seseorang itu berasa tidak rajin@malas utk beribadah. (fathul bari , 10/607)
Menurut Ibn Battal: sesungguhnya syaitan suka
melihat manusia menguap, kerana ketika menguap wajah manusia berubah maka dia
ketawa kerana itu. bukanlah bermakna syaitan yg mencipta perbuatan menguap.
Menurut ibn al-arabi pula, setiap perbuatan yg
tidak disukai itu disandarkan oleh syara' kepada syaitan kerana perbuatan itu
telah menjadi jalan bg syaitan ( utk
menyesatkan manusia) .begitu juga perbuatan yg elok/baik dinisbahkan kpd
malaikat kerana menjadi jalan baginya utk mengajak kea rah kebaikan.
Menguap berpunca dari kekenyangan, dan lahir dari kemalasan, dan ini
merupakan jalan jalan syaitan utk melalaikan dan menyesatkan manusia.
Jadi maksud hadis ialah mengajak supaya berhati2 dengan sebab yg akan
membuka kepada jalan syaitan, iaitu banyaknya makan. (fathul bari 10/611-612)
0 komen:
Catat Ulasan