Menyegerakan Urusan Hutang si mati

روى أبو هريرة رضى الله عنه قال " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم نفس المؤمن معلقة بدينه حتى يقضى
Abu Hurairah r.a meriwayatkan, bahawa rasulullah s.a.w bersabda: ruh orang beriman itu tergantung kerana hutangnya sehinggalah ia diselesaikan.
-         hadis diriwayatkan oleh imam at-tirmizi dan ibn majah, dengan sanad yang sahih atau hasan menurut imam an-nawawi. Kata imam at-tirmizi ianya hadis hasan.

Apa makna roh tergantung?
-         menurut al-Azhari, seolah olah roh orang mukmin itu diazab disebabkan hutangnya sehinggalah ia dilangsaikan.
-         Pendapat terpilih menurut imam an-nawawi: ruhnya dituntut atas hutang yang dibuatnya, dan dihalang daripada maqamnya yang mulia, sehinggalah hutangnya itu dilangsaikan. Bukanlah bermaksud dia diazab, lebih lebih lagi jika dia berniat untuk membayarnya dan berpesan supaya ia dibayar.

Rasulullah enggan solat ke atas jenazah yg tidak selesai urusan hutangnya

عن سلمة بن الأكوع رضي الله عنه قال : كنا جلوسا عند النبي صلى الله عليه و سلم إذ أتي بجنازة فقالوا صل عليها فقال ( هل عليه دين ) . قالوا لا قال ( فهل ترك شيئا ) . قالوا لا فصلى عليه . ثم أتي بجنازة أخرى فقالوا يا رسول الله صل عليها قال ( هل عليه دين ) . قيل نعم قال ( فهل ترك شيئا ) . قالوا ثلاثة دنانير فصلى عليها . ثم أتي بالثالثة فقالوا صل عليها قال ( هل ترك شيئا ) . قالوا لا قال ( فهل عليه دين ) . قالوا ثلاثة دنانير قال ( صلو على صاحبكم ) . قال أبو قتادة صل عليه يا رسول الله وعلي دينه فصلى عليه
Drp Salmah bin al-Akwa' r.a, berkata: kami sedang duduk bersama nabi s.a.w, ketikamana tiba seorang jenazah, maka mereka berkata: solatlah ke atasnya. Baginda bertanya: adakah dia mempunyai hutang? Jawab mereka : tidak. Baginda bertanya lagi: adakah dia ada meninggalkan sesuatu? Jawab mereka: tiada. Lalu baginda solatkannya.
Kemudian tiba pula jenazah lain. dan mereka minta baginda menyembahyahkannya. Baginda bertanya: adakah dia mempunyai hutang? Jwb mereka: ada. Baginda bertanya: adakah dia ada meninggalkan apa apa? Jawab mereka: tiga dinar. Lalu baginda menyembahyangkannya.

Kemudian tiba jenazah yang ketiga. Dan mereka minta baginda menyembahyangkannya. Baginda bertanya: adakah dia ada meninggalkan sesuatu? Jawab mereka: tiada. Baginda bertanya: adakah dia ada berhutang? Mereka menjawab: tiga dinar. Lalu baginda bersabda: Solatlah kamu atas sahabat kamu ini.
Abu Qatadah berkata: solatlah ke atasnya wahai rasulullah, aku tanggung hutangnya. Lalu baginda pun solat ke atasnya.- riwayat al-bukhari.

ibn hajar al-asqalani dlm mensyarahkan hadis ini menyebut:

" hadis ini telah mengisyaratkan kepada beratnya tanggungan hutang, dan sesungguhnya janganlah sanggup berhutang melainkan untuk perkara yang benar benar perlu"  (fathul bari 4/467)

Menurut ulama, antara sebab nabi enggan menyembahyangkan jenazah orang berhutang ialah sebagai galakan kepada org ramai agar menyelesaikan hutang ketika masih hidup, dan berusaha melepaskan diri dari bebanan hutang, agar mereka tidak kerugian kerana terlepas dari disolatkan oleh rasulullah ketika meninggal nanti. (Fathul bari 4/478)

Apa hukum menyembahyangkan jenazah yang belum selesai hutangnya?

-         imam nawawi: harus jika sudah ada penjamin yang mahu membayarnya
-         riwayat dr imam qurtubi: jika berhutang kerana sebab yg harus, harus disolatkan. Yg dilarang solat mereka yg berhutang dengan sebab yang tidak harus. (Fathul bari 4/478)

Menurut imam nawawi, setelah Allah membukakan utk nabi s.a.w banyak kawasan, nabi kembali menyembahyangkan jenazah orang yang berhutang, dan baginda membayarkan hutang bg mereka yang meninggal tapi tidak mampu membayarnya. Baginda bersabda:
أنا أولى بالمؤمنين من أنفسهم فمن
 توفي وعليه دين فعلى قضاؤه ومن ترك مالا فهو  لورثته

Mafhum hadis: aku lebih utama ke atas org2 beriman daripada diri mereka sendiri. Maka barangsiapa yg mati dan masih ada hutang yang belum dibayar maka aku akan melangsaikannya. Barangsiapa yg meninggalkan harta peninggalan ia dilangsaikan oleh warisnya. (Syarah sahih muslim, imam nawawi 11/20)

rujukan utama:
Al-majmu syarh al-muhazzab  5/119-127
Soheh fiqh sunnah – 1/612-614
-rujukan lain telah disebut di tempat2 nya.




0 komen: