Sebahagian ulama menyandarkan kata kata ini kpd al-imam as-shafi'i:

قَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللهُ : وَيُسْتَحَبُّ أنْ يُقْرَأ عِنْدَهُ شَيْءٌ مِنَ القُرآنِ ، وَإنْ خَتَمُوا القُرآنَ عِنْدَهُ كَانَ حَسَنَاً
Dan disunatkan membaca di sisinya sesuatu drp al-Quran, dan sekiranya dikhatamkan al-quran di sisinya al-quran adalah lebih baik.

Antaranya imam an-nawawi sendiri dlm riadus salihin. Selepas menyebut hadis hadis di bawah bab باب الدعاء للميت بعد دفنه والقعود عند قبره ساعة للدعاء لَهُ والاستغفار والقراءة- bab doa utk si mati slps dikuburkan, dan duduk seketika di sisi kuburnya utk berdoa untuknya dan memohon kemapunan", beliau menyebut kata kata yang disandarkan kpd al-imam as-syafi'I sendiri.

Ini dinafikan oleh sebahagian ilmuan, antaranya  mahir yasin al-fahl dlm komentarnya terhadap riadus solihin, beliau menyebut perkataan ini bukanlah perkataan as-syafi'I, tetapi ashabnya. Kemudian beliau meminta kita merujuk kepada kitab al-majmuk yang merupakan sebuah lagi karya imam nawawi  [ riadussolihin tahqiq maher yasin al-fahl 1/477].

Dakwaan ini benar dan dapat  kita lihat tulisan imam an-nawawi dlm al-majmu':-
يستحب أن يمكث على القبر بعد الدفن ساعة يدعو للميت ويستغفر له
نص عليه الشافعي واتفق عليه الاصحاب قالوا ويستحب أن يقرأ عنده شئ من القرآن وإن ختموا القرآن كان أفضل-5/294
Dan disunatkan menunggu seketika di kubur setelah pengkebumian, mendoakan si mati dan memohon keampunan baginya. Ini telah dinaskan [disebutkan] oleh as-shafi'I, dan dipersetujui oleh ashab. Kata mereka [ashab]: disunatkan membaca di sisinya sesuatu drp al-Quran, dan sekiranya dikhatamkan al-quran di sisinya al-quran adalah lebih baik. [al-majmu- 5/294.

Imam as-shafi'I hanya menyebut sunnatnya menunggu seketika utk mendoakan si mati dan memohon keampunan baginya, selebihnya ialah apa yang disebutkan oleh Ashab.


Kenapa imam as-syafi'I tidak menyebut "membaca al-Quran di sisi kubur" sebagaimana yang disebut oleh Ashabnya??

Untuk mengetahui sebabnya, mari kita baca nukilan Imam ibn Kathir dalam tafsir beliau. Ketika mentafsirkan ayat وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا مَا سَعى- an-najm:39, beliau menyebut:
وَمِنْ هَذِهِ الْآيَةِ الْكَرِيمَةِ اسْتَنْبَطَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَهُ، أَنَّ الْقِرَاءَةَ لَا يَصِلُ إِهْدَاءُ ثَوَابِهَا إِلَى الْمَوْتَى، لِأَنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَمَلِهِمْ وَلَا كَسْبِهِمْ وَلِهَذَا لَمْ يَنْدُبْ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُمَّتَهُ وَلَا حَثَّهُمْ عَلَيْهِ وَلَا أَرْشَدَهُمْ إِلَيْهِ بِنَصٍّ وَلَا إِيمَاءٍ، وَلَمْ يُنْقَلْ ذَلِكَ عَنْ أَحَدٍ مِنَ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ، وَلَوْ كَانَ خَيْرًا لَسَبَقُونَا إِلَيْهِ
Daripada ayat ini as-syafi'I r.h.m dan sesiapa yang mengikutinya telah membuat kesimpulan  bahaw bacaan yang dihadiahkan kepada si mati tidak sampai  pahalanya, kerana ia [bacaan] bukanlah sebahagian drp amalan mereka mahupun usaha mereka. Oleh itu rasulullah s.a.w tidak mensunnahkan ummatnya dan tidak menggalakkan mereka melakukannya , dan baginda tidak pula menunjukkan kepadanya dengan nas dan tidak juga  dgn isyarat, dan yg demikian itu tidak pula dinaqalkan daripada sahabat r.a., jika sekiranya ia baik sudah tentulah mereka berlumba lumba ke arahnya.." [tafsir ibn kathir, tahqiq: muhd husin shamsuddin, cetakan dar kutub al-ilmiyyah Beirut, 1419H. 7/431].

Jelaslah sebab beliau tidak menyeru kepada pembacaan al-Quran di kubur adalah kerana beliau berpendapat pahala bacaan tidak sampai kepada si mati.. ini menguatkan lagi dakwaan bahawa suruhan membaca al-quran di sisi kubur bukanlah datang dr beliau, tetapi ashab2 beliau dan ulama ulama mazhab syafi'i.

Wallahu'a'lam.

0 komen: