bolehkah wanita bernasyid???






Bilamana rancangan Akademi nasyid, melihatkan tiga peserta perempuan, salah satu berkumpulan, maka soalan ini timbul kembali di benak fikiran sebahagian orang. Bolehkah seorang perempuan itu menyanyi nasyid ??? bolehkah, untuk nasyid dakwah?? Bolehkah?? Dan terkeluarnya ketiga tiga peserta wanita daripada akedemi itu tidaklah menyelesaikan masalah…tidaklah memberi jawapan yang pasti..

Status suara wanita

Nyanyian datang dari suara, dan suara wanita itu benarkah aurat?? Secara umumnya, suara wanita bukanlah aurat secara mutlak, seperti yang disebut ibnu hajar al-asqalani dalam fathul bari,ketika mensyarahkan hadis, rasul s.a.w mengambil bai’ah daripada wanita dengan suara mereka. Ini menunjukkan keharusan wanita mengeluarkan suara mereka dalam hal yang perlu, seperti urusan bai’ah dalam hadis itu sendiri, muamalat,kesaksian,kehakiman (Mazhab hanafi dan ibnu jarir at-tabari) dan mengajar atau mengeluarkan fatwa dan hukum.

Dan suara wanita itu juga bukanlah “tidak aurat” secara mutlak. Kerana di dalam al-Quran –surah al-ahzab:31, ada disebut, “ janganlah kamu melunakkan suara dalam bercakap,lalu menimbulakan rasa tamak dalam hati mereka yang berpenyakit,dan berkatalah dengan perkataan yg ma’aruf…”. Fitrah suara wanita itu bila dilunakkan, contoh dengan nada perlahan,ala ala manja,menarik perhatian golongan lelaki dan melalaikan mereka. Atau disebut sebagai mendatangkan fitnah oleh para fuqaha. Maknanya, bilamana suara wanita itu dilunakkan, walau dalam percakapan- seperti dalam ayat, maka ia jadi aurat,haram diperdengarkan dan didengar.

Wanita menyanyi di dalam hadis

Di sana terdapat di dalam hadis,termasuk di dalam soheh bukhari dan muslim, tentang perempuan menyanyi dan berkompang di dalam majlis majlis perkahwinan dan hari raya. Ini menjadi hujah kepada para ilmuan dan ulama yang mengharuskannya selagi tidak mendatangkan fitnah. Imam al-ghazali yang menulis panjang tentang ini di dalam ihya mengqiyaskan pula majlis perkahwinan dan raya ini kepada waktu waktu bergembira yang diharuskan syara’, seperti majlis khatan,dan aqiqah.

Al-qaradhawi pula di dalam al-halal wa al-haram menukilkan pendapat ibnu hazm az-zahiri bahawa hadis2 larangan nyanyian dan alat muzik sebagai dhaif, dan tidak boleh dijadikan hujah. Ada juga yang menyebut, hadis2 berkaitan laranagn ini yang sorehnya tidah soheh, dan yang sohehnya tidak soreh.

Bagi yang berpendirian mengharamkan nyanyian itu, seperti al-albani dalam tahrim alat at-tarb, hadis hadis itu mengharuskan nyanyian dalam waktu yang khusus sahaja, iaitu dua hari raya dan waktu perkahwinan sahaja. Pernah juga terbaca, syarah hadis yang mengatakan yang menyayi dan memukul kompang itu adalah gadis2 yg belum baligh…bukan perempuan baligh(tp lupa lah kt mana pernah terbaca ni)

Apa apapun walaupun ulama berbeza pendapat dalam perkara ini, “suara yg mendatangkan fitnah” menjadi titik temu, iaitu I’llahh sebab tertutupnya keharusan nyanyian. Mungkinkah mengikut kaedah fiq muqaranahnya, kedua dua pendapat ini mampu disatukan??

Di manakah bermulanya had kelunakan suara itu???
Di mana agaknya bermula had kelunakan suara itu??yg dikira mendatangkan fitnah kepada yang mendengarnya. Ayat secara terus terang menyebut lunak itu dalam bercakap pun boleh mendatangkan bahaya kpd pendengar!! Apa lagi nyanyian yang lunak!!

Jika dilihat di dalam fiqh Islam, suara wanita itu dijaga dengan teliti sekali, sehingga dalam solat pun ia punyai hukum yang khusus. Dalam fiqh al-manhaji misalnya, ketika diterangkan perbezaan solat antara lelaki dan wanita, tiga dari lima perkara itu adalah berkaitan suara wanita. Pertama di dalam bab jahar, tidak disunatkan wanita jahar seperti lelaki terutama bila ada lelaki ajnabiy. Kedua, wanita tidak diysariatkan menggunakan suara mereka bertasbih utk menegur imam, tetapi menggunakan tapak tangan mereka!! Ketiganya, tidak disunatkan azan ,yg juga menggunakan suara, bagi wanita. Bahkan disebut dlm fiqh manhaji, makruh seorang wanita itu azan dengan suara tinggi, dan jatuh kepada haram jika azannya lunak, mengasyikkan lalu mendatangkan fitnah kpd para pendengar.

Dalam keadaan kawalan teliti utk suara wanita dalam bab ibadah, apakah mungkin terdapat kelonggaran bentuk keharusan bagi mereka menyanyi-nyanyian tentulah lunak??- di luar ibadah!!

Nyanyian dulu dan nyanyian sekarang

Persoalan dalam baris akhir perenggan sebelum ini mungkin mendorong Dr Abd karim zaidan menulis sesuatu yg agak menarik di hujung perbahasan nyanyian di dalam kitabnya al-mufassal fi ahkam al-amr’ah wa baitul muslim. Beliau yang kelihatan condong kepada pendapat al-Ghazali dan al-Qaradhawi dalam tarjihnya, di akhir perbahasan meletakkan tajuk yg boleh kita fahamkan sebagai hukum nyanyian zaman sekarang, yang berbeza pula dengan tarjihnya tadi!!

Di situ, saya memahaminya sebagai satu bentuk pemisahan, perbezaan, antara nyanyian di dalam hadis dan nyanyian yg ada di zaman sekarang. Perbahasan tidak terhenti di sini…kajian secara ilmiah perlu diteruskan…saya tinggalkan anda dengan satu persoalan: Mungkinkah nyanyian yang dimaksudkan di dalam hadis itu, juga yg dimaksudkan harus oleh al-Ghazali adalah nyanyian yg sekadar seperti bersyair dgn suara biasa ,berbeza dengan nyanyian zaman ini yg majoritinya lunak sekaligus menimbulkan fitnah, sesuai dengan ketelitian Syariat memelihara suara wanita dalam solat..






abu Zubair,11.51p.m-04 ogos 2008

6 komen:

Unknown berkata...

assalamualaikum..
maaf, menumpang coretan di sini. ana nk bertnya sedikit, fitnah yang bgaimana yg membolehkn ia terjadi terutama kepada pendengarnya apabila wanita2 bernyanyi?

sekadar ingin tahu & menimba ilmu.
syukran

Tanpa Nama berkata...

Superb blog you have here but I was wanting to know if you knew of any community forums that cover the same topics discussed here?

I'd really like to be a part of group where I can get feedback from other experienced people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Appreciate it!

Here is my blog: tobacco e-liquid

Tanpa Nama berkata...

Hi there! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd
ask. Would you be interested in trading links or
maybe guest writing a blog post or vice-versa? My
website discusses a lot of the same subjects as yours
and I feel we could greatly benefit from each other.
If you might be interested feel free to shoot me an email.
I look forward to hearing from you! Great blog by the way!


Feel free to visit my homepage - quality e-liquid

Tanpa Nama berkata...

Hey There. I found your weblog the usage of msn. That is a really well written article.
I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
Thank you for the post. I'll definitely comeback.

Also visit my web page ... best electronic cigarette

Tanpa Nama berkata...

Aw, this was an incredibly nice post. Finding the time and
actual effort to create a top notch article… but what can I
say… I put things off a whole lot and never seem to get nearly anything done.


my webpage - e-cigaretter

aliahyusri berkata...

Tapi bagaimana dengan seorang kakak terjerit2 melarang atau memanggil adiknya ?

�Tapi mcm mana dgn kakak yTapi r