Kembara Da'ie: kontroversi!!!

saya merasakan diri saya baru setahun jagung dalam menjadi apa yang disebut org kita sebagai pendakwah bebas. dalam usia semuda itu, banyak juga perkara perkara yang saya pelajari, bukan sahaja dari khalayak yg mendengar saya sahaja, juga dari pendengar2 ustaz lain.

saya teringat kata kata sahabat saya ustaz Mahmud Alfan, saudara saya dari kalimantan, bahawa di malaysia ini, yg berbicara tntg agama ini tidak seperti di Indonesia. di sana ianya hanya dibicarakan orang tertentu, seperti yg ada kaitan dgn pasantren, dan institusi agama. saya setuju dgn beliau.

di kampung saya cthnya, sampai ke kedai kopi dan warung2 isu2 yg ditimbulkan dlm kuliah2 maghrib dibincangkan. kalau bincang cara betul x apa, namun selalunya anak anak murid taksub akan tuan gurunya...apa yg disebut gurunya itulah satu2nya yg betul..yg lain tidak ada..

al-kisahnya
baru baru ini timbul satu isu. seorang shbt sependakwah bebas dan sebridged, lulusan timur tengah. empat lima kali anak murid yg mendengar kuliahnya (bukan di msjd kg saya) menimbulkan isu isu yg dipelajarinya, bagaikan berdebat dgn seorg lagi di warung ketika malam hari. mulanya lebih kepada masalah khilafiyah yg bagi kita yg biasa dgn fiqh muqaran bukanlah satu kontreversi. namun terakhir, tiba tiba ianya jadi mengejutkan.

katanya setelah qamat, imam hendaklah terus angkat takbir memulakan solat. tidak ada sebenarnya dlm agama, imam menyerukan rapatkan saf dan sebagainya selepas qamat.kena terus bertakbir.

jadilah ia kontreversi. yg sebenarnya tidak pasti betul tidaknya. yg tidak sabar, yg tidak teliti mula membawanya sebagai modal kuliah, menyindir dan mengkritik atas sesuatu yg sebenarnya belum pasti.

mencari kepastian
saya merasakan menjadi kewajipan saya memastikan hal sebenar,lalu saya mula bertanya beberapa individu yg mendengar terus dari ustaz tadi. akhirnya pada satu malam, kebetulan saya mengajar di masjid yg sama, usai isya dan sambil menikmati juadah, saya berbincang dan bertanya dengan dua imam yg rapat dan mendengar kuliah ustaz tadi.anda tahu apa perkara sebenarnya?

rupa rupanya lain yg disampaikan, lain yg difahami. lain yg dimaksudkan, lain yg disampaikan semula. rupa rupanya bukan tidak ada merapatkan saf. cuma dia berpegang pada imam mesti merapatkan saf sebelum bilal qamat.bila bilal qamat, saf sudah sempurna, jadi imam teruslah angkat takbir. [tak silap saya disandarkan kpd mazhab hanafi, wallahu'a'lam.]

salah siapa?
salah muridkah yg tidak mampu memahami pengisian kuliyah? atau salah gurukah yg tidak pakar dlm penyampaian.sama sama kita muhasabah :)

solusi
bila kita menyampaikan satu perkara yg ada khilaf, yg masing2 ada dalil, kita sepatutnya menyebut ada pendapat lain yg ada dalil. tidaklah secara berat, dlm bentuk yg mampu difahami.supaya masyarakat tidak menganggap itulah satu2nya pendapat yg betul, yg lain salah.
perbincangan kami malam itu timbul satu cadangan, ustaz2 yg memberi kuliah sepatutnya ada satu majlis diskusi tetap-usrah la kiranya- membincangkan hal2 yg sepatutnya. supaya org2 awam tidak pening, ustaz ni kata mcm ni, ustaz ni kata mcm tu, kita tak payah buat langsung la...


10.46pm-11/5/09

2 komen:

نذر الأفندي بن عبد الغني berkata...

Macam-macam. Baca catatan ni, teringat pula teori member Halaqah aku pasal "cerita lembu". main sebar berita kononnya berantai tapi isi dah hilang.

Abu_Zubair berkata...

biasa la ustz kunang...byk udang byk garam ramai org banyak ragam huhu

lembu??cerita la sikit...pasal apa lak lembu tu..