kuliah hadis- 02/2- iman dan istiqamah- ep2


sambungan dari siri yang lalu...
7. istiqamah dan hati
Hati adalah raja segala anggota. Bila ia betul dan patuh, akan patuhlah segala anggota badan. Bila hati istiqamah, yg lain turut istiqamah.
8. istiqamah dan lidah
Priority istiqomah setelah hati ialah lidah, dan ia disebut secara jelas di dalam beberapa riwayat, antaranya:
عن سفيان بن عبد الله الثقفي رضي الله عنه... قال : قلت يا رسول الله حدثني بأمر اعتصم به قال : قل ربي الله ثم استقم قال : قلت يا رسول الله ما أكثر ما أخاف علي ؟ قال : فأخذ بلسان نفسه ثم قال : هذا
Daripada Sufyan bin Abdullah ath-thaqafi r.a… beliau berkata: aku bertanya kpd rasulullah s.a.w: wahai rasulallah apakah benda yang perlu aku takuti atas diriku? Lalu baginda menunjukkan kepada lidah baginda, lalu berkata: ini..

( hadis riwayat al-Hakim, dan ini merupakan lafaz beliau, dan riwayat yg hampir serupa daripada at-tabrani, ibn majah, tirmizi, Ahmad dan lain lain).
Al-hakim mensahihkannya dan dipersetujuai az-zahabi , al-mustadrak 3/349, kata at-tirmizi hadis ini hasan lagi sahih , as-sunan 8/431, disahihkan juga oleh syuaib arnouth, musnad ahmad dgn tahqiq beliau 3/413, dan al-Albani dlm beberapa karyanya termasuk soheh targhib wa tarhib, Soheh wa daif ibn majah, soheh wa daif sunan tirmizi.
عن أنس بن مالك قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : لا يستقيم إيمان عبد حتى يستقيم قلبه ولا يستقيم قلبه حتى يستقيم لسانه
Daripada anas b malik r.a, katanya: nabi s.a.w bersabda: tidak lurus iman seorang hamba hingga lurus hatinya, dan tidak lurus hati seseorang hingga lurus lidahnya. (riwayat imam ahmad- kata al-haithami: di dalam sanadnya ada Ali bin Mas'adah, sebahagian ulama menthiqahkannya, sebahagian yg lain mendaifkannya, jam'u al-jawami' 1/19480, kata syuaib arnouth sanadnya Dhaif 3/198, tetapi al-albani mensahihkannya di dalam silsilah as-sahihah 7/42 dan soheh targhib wa tarhib 2/343).
9. beratnya Istiqamah
Is-ti-qa-mah: menyebutnya hanya empat suku kata, namun pelaksanaannya amat berat. Masakan tidak, nabi s.a.w naik beruban memikirkannya!! Mari kita lihat riwayat ini
Daripada ibn Abbas, katanya ayat surah hud- 112- merupakan ayat paling berat, dan tidak rasulullah pernah merasa berat seperti beratnya ayat ini.
Dlm riwayat lain dikatakan kpd baginda: sesungguhnya telah cepat beruban kepala tuan. Baginda s.a.w bersabda: aku telah diubankan oleh hud dan saudara2nya- merujuk kpd ayat ini dari surah Hud.
(riwayat at-tabrani dan abu ya'la, dinilai soheh oleh al-haithami, jam'u al-jawami-1/13591)
demikianlah huraian ringkas yang dapat dikongsikan berkenaan iman dan istiqomah.mudah mudahan kita dapat memepertingkatkan iman kita, serta terus istiqomah dlm iman dan amalan dalam kehidupan kita, selari dengan sebaik2 petunjuk, petunjuk rasul s.a.w.

0 komen: