Perbuatn yang dilarang ketika berada di dalam masjid


كِتَاب الْمَسَاجِدِ وَمَوَاضِعِ الصَّلَاةِ ( باب النهي عن نشد الضالة في المسجد وما يقوله من سمع الناشد )
Soheh Muslim- Kitab masjid masjid dan tempat tempat solat- Bab larangan menyiarkan berita kehilangan barang di masjid, dan apa yg dikatakan oleh orang yang mendengar orang yg membuat pengumuman

أَبُو الطَّاهِرِ أَحْمَدُ بْنُ عَمْرٍو حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ عَنْ حَيْوَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مَوْلَى شَدَّادِ بْنِ الْهَادِ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يَنْشُدُ ضَالَّةً فِي الْمَسْجِدِ فَلْيَقُلْ لا رَدَّهَا اللَّهُ عَلَيْكَ فَإِنَّ الْمَسَاجِدَ لَمْ تُبْنَ لِهَذَا
Terjemahan:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: barangsiapa yang mendengar lelaki mengumumkan barang yang hilang di dalam masjid, maka katakanlah: semoga Allah tidak mengembalikannya kepada kamu. Sesungguhnya masjid masjid bukanlah dibina untuk ini.

حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ الشَّاعِرِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا الثَّوْرِيُّ عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ رَجُلًا نَشَدَ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ مَنْ دَعَا إِلَى الْجَمَلِ الْأَحْمَرِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا وَجَدْتَ إِنَّمَا بُنِيَتْ الْمَسَاجِدُ لِمَا بُنِيَتْ لَهُ
Bahawa seorang lelaki membuat pengumuman barang yang hilang di masjid, lalu dia berkata: siapa ada terjumpa unta merah? Maka rasulullah s.a.w bersabda: kamu tidak akan menemuinya, sesungguhnya masjid dibina untuk tujuan khusus yang diperuntukkan baginya.


Al-imam an-nawawi telah menyenaraikan beberapa faedah daripada hadis ini [syarah soheh muslim 5/54-55 ].
  1. larangan membuat pengumuman mencara barang yang hilang di dalam masjid.
  2. kemudian dikaitkan pula larangan ini dengan perbuatan yang lain yang mengandungi maksud yg serupa, termasuk jual beli, sewa, dan aqad /kontrak /transaksi muamalat yg lain.
  3. makruh meninggikan suara di dalam masjid.


menurut al-Qadhi, imam Malik dan sekumpulan Ulama lain berpendapat makruh hukumnya meninggikan suara di dalam masjid hatta untuk ilmu dan selainnya
-         Imam Abu Hanifah dan Muhammad b Maslamah al-Maliki mengharuskan meninggikan suara di dalam masjid untuk majlis ilmu, menyelesaikan permusuhan, dan perkara seumpamanya yang dihajati oleh orang ramai, kerana masjid merupakan tempat mereka berkumpul, jadi ianya satu kemestian.

  1. maksud sabda baginda: sesungguhnya masjid dibina untuk tujuan khusus yang diperuntukkan baginya- masjid dibina dengan tujuan untuk mengingati Allah, solat, ilmu, perbincangan dan seumpamanya.

  1. menurut al-qadhi, hadis ini merupakan dalil larangan mengerjalan perbuatan kerja pembuatan seperti menjahit di masjid.

-         Walaubagaimanapun sebahagian ulama berpendapat yang dilarang ialah kerja kerja untuk manfaat peribadi, seperti menjahit untuk dijual hasil jahitan untuk manfaat peribadi, supaya masjid tidak jadi pusat perniagaan peribadi.
-         Jika kerja kerja yg dilakukan untuk manfaat agama orang Islam  seperti berlatih pedang, dan membaiki senjata perang yang tidak menghina masjid, ia diharuskan.

  1. Sebahgaian ulama turut melarang mengajar kanak kanak di masjid. Walaubagaimanapun hal ini adalah perkara khilaf.

  1. Ucapan/doa yang diajarkan oleh nabi s.a.w terhadap orang yang membuat pengumuman barang yang hilang di masjid, adalah satu bentuk hukuman atas perbuatannya yang bertentangan dengan tujuan masjid dibina.

Menurut al-mubarakfuri di dalam tuhfatul ahwazi [4/459], terdapat sebahgaian ulama yg memberi rukhsah membenarkan urusan jualbeli dan seumpamanya di dalam masjid. Walaubagaimanapun beliau membantah pendapat ini, kerana tidak mengemukakan dalil, sedangkan larangan secara jelas disebut di dalam hadis.

Wallahu'a'lam.

0 komen: