http://kembara-journey.blogspot.com/2011/12/thumamah-bin-uthal.html
Thumamah bin uthal - Ibrah
dan pengajaran
1.
daripada perbuatan mengikat Tsumamah,
ulama menyimpulkan keharusan mengikat tawanan dan mengurung/memenjarakannya.
2.
penempatan tsumamah di masjid menjadi
hujah bagi para ilmuan yang mengharuskan orang kafir memasuki masjid.
Menurut
mazhab syafi'I, keharusan ini tidak mengira sama ada orang kafir itu ahli kitab
atau tidak. Namun keharusan org kafir memasuki masjid di dalam mazhab syafi'I
disyaratkan dgn keizinan orang Islam sendiri. Adapun masjidil haram, ia tidak
termasuk dlm keharusan ini.
3.
perbualan rasulullah s.a.w dengan tsumamah
selama tiga hari merupakan salah satu teknik dakwah baginda terhadap Tsumamah.
Ia bagi melembutkan hatinya dan berlemah lembut dengan orang yang berpotensi
besar untuk memeluk Islam, lebi lebih lagi orang seperti Tsumamah yang
mempunyai kedudukan di sisi kaumnya, di mana jika dia memeluk Islam,
pengislamannya akan diikuti oleh para pengikutnya. Ini akan menambah jumlah dan
kekuatan agama Allah.
4.
perbuatan
rasulullah s.a.w membebaskan Tsumamah menjadi hujah dalam keharusan
mengampunkan dan membebaskan seorang tawanan perang bukan Islam, hatta tanpa
sebarang tebusan, lebih lebih lagi jika tawanan tersebut berpotensi menarik
lebih ramai orang memeluk islam dan menguatkan Islam.
5.
perbuatan tsumamah mandi setelah berniat
memeluk Islam, dan jawapan sahabat terhadap pertanyaannya, menjadi dalil
pensyariatan mandi bagi orang yang memeluk Islam. Tinggal lagi ulama berselisih
faham tentang hukumnya, sama ada ia wajib atau sunat.
Menurut
mazhab syafi'I jika ketika seseorang itu ketika masih kufur dia pernah
berjunub, maka wajib dia mandi selepas memeluk Islam. Ada juga pendapat di dalam mazhab yg
mengatakan ia hanya sunat.
6.
Islam membawa perubahan kepada seseorang,
menjadikan dia boleh menyukai sesuatu yang sebelum pengislamannya amatlah
dibenci. Maka Islam dan iman itu sendiri menjadi satu kekuatan bagi seorang
muslim untuk melaksanakan perintah Allah yg mungkin sebelum ini terasa berat
atau janggal, serta kekuatan utk meninggalkan larangan Allah yg mungkin sebelum
ini merupakan satu perkara yang sangat disukai.
Demikianlah
hidayah Allah. Dan ini bukan berlaku pada orang yang baru memeluk Islam sahaja.
Tapi juga kita yang Islam sejak lahir. Ilmu yg sebenar adalah hidayah, ia akan
menyinari jiwa,membuatkan kita terasa ada kekuatan mengamalkan ilmu kita,
berubah ke arah yg lebih baik, juga untuk berjihad menegakkan kalimah Allah, untuk
terus melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangannya.
7.
pada pandangan saya (Abu Zubair)-
wallahu'a'lam bissowab- perbuatan Tsumamah menggunakan pengaruhnya sebagai
pemimpin Yamamah-gudang gandum penduduk makkah- untuk menggertak musyrikin
Makkah sangat patut dicontohi oleh para pimpinan muslim hari ini. sepatutnya
para pemimpin ummah bersatu hati menggunakan kekuatan yg ada- petroleum, dan
sumber sumber asli yang lain- yang sebahagian besarnya dikuasai negara2 umat
Islam untuk menggertak musuh musuh Islam. Semuanya demi meninggikan martabat
Islam di mata dunia.
Rujukan
utama:
-
syarah an-nawawi ala Soheh muslim 12/87
-
syarah soheh bukhari ibn battal 2/117
-
al-isobah fi tamyiiz as-sahabah – ibn
hajar 1/410-411
-
al-istii'aab fi ma'rifat as-sahabah- ibn
abd barr 1/64
-
ar-Raheeq al-Makhtuum – cetakan dar ihya
at-turath al-arabi, Beirut
ms310-311.
-
Syarah bulughul maram – athiyyah Muhammad
salim 30/8
0 komen:
Catat Ulasan