Tercetusnya Fitnah!!
أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَتَكُونُ فِتَنٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ
وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي
فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي مَنْ تَشَرَّفَ لَهَا تَسْتَشْرِفُهُ وَمَنْ
وَجَدَ فِيهَا مَلْجَأً فَلْيَعُذْ بِهِ
Bahawa abu Hurairah berkata, rasulullah s.a.w
telah bersabda: akan berlaku satu fitnah di mana org yg duduk lebih baik dari
orang yang berdiri, dan orang yg berdiri lebih baik daripada orang yang
berjalan, dan orang yg berjalan lebih baik dari orang yang berlari. Sesiapa
yang terdedah kepadanya ia akan menghadapinya, dan sesiapa yang punyai tempat
berlindung, asingkanlah diri dan berlindunglah di dalamnya. [lafaz ini riwayat
imam Muslim, kitab al-fitan, bab nuzul al-fitan kamawaqi' al-qatr]
Di dalam riwayat lain: yang tidur lebih baik
dari yg berjaga, yang berjaga lebih baik dari yang duduk.
-
yang tidur lebih baik dari yang berbaring [hadis ibn mas'ud,rwyt
ahmad an abi daud]
-
yang berjalan lebih baik dr yang menunggang [hadis ibn mas'ud]
menurut imam an-nawawi, perumpamaan yg dibuat
di dalam hadis ini menerangkan betapa perlunya berhati hati daripada fitnah
ini, dan galakan agar menjauhinya, dan melarikan diri daripadanya. Kejahatan
dan fitnahnya bergantung pada tindakan kita terhadap perkara tersebut.
Menurut ibn at-tiin, manusia berbeza beza
tindakannya dlm menghadapi situasi ini.
ada yang menjadi penyebab berlakunya fitnah (org yg berlari), penggerak
fitnah (org yg berjalan), ada yg ikut serta, ada yang hanya memerhati (org yg
duduk), ada juga yang menjauhi, tidak ikut serta dan tidak mahu memerhati,(org
yg baring), dan mereka yang tak terlibat langsung tetapi hanya redha apa yg
berlaku (org yg tidur).
Berlindung dan
mengasingkan diri
Imam Muslim meriwayatkan drp Abu Bakrah,
bahawa rasul bersabda: apabila ia turun,
maka barangsiapa yg ada unta maka bersamalah ia dgn untanya, siapa yg ada
kambing maka bersamalah dengan kambingnya, dan sesiapa yang ada tanah,
bersamalah dgn tanahnya. Bertanya seorang lelaki: " wahai rasulallah, apa
pendapatmu bg sesiapa yg tidak ada semua itu? sabda baginda: hendaklah ia
mengambil pedangnya dan mematahkan matanya dengan batu, kemudian hendaklah ia
melarikan diri jika mampu.
Apakah maksud
"fitnah" di dalam hadis??
- perselisihan di dalam merebut
"jawatan", di mana tidak dapat diketahui yg mana betul dan yg mana
salah.
Mafhum hadis menurut para
ulama:
Kata al-imam at-Tabari, ulama telah berselisih pendapat dlm hal ini,
antaranya :
- sebahagian mereka memahaminya
secara zahir , dan fitnah itu umum- iaitu semua fitnah yg telah berlalu
dan yg akan datang, dan mereka inilah yang tawaqquf daripada menyertai
pertelingkahan di kalangan orang orang Islam, termasuklah Sa'ad bin abi
waqqas, ibn umar, Muhammad bin maslamah, Abi bakrah, Huzaifah, Abu Zar,
imaran bin husain, abu musa al-asy'ari, usamah bin zaid, dan ahban bin
saifi, dari kalangan tabiin pula syuraih dan an- nakha'ie.
Kemudian mereka ini tidak sependapat tentang
maksud berdiam diri, sebahagian mengatakan maksudnya duduk di rumah, yg lain
mengatakan pindah dari negeri fitnah.
Jika mereka diserang, sebahagian mengatakan
harus dia mempertahankan diri harta dan keluarga, manakala sebahagian yg lain
berpendapat sebaliknya.
- jumhur: jika pemimpin sudah dilantik,
kemudian ada yg memberontak dan tak mahu menunaikan kewajipan,, hendaklah
diperangi yg memberontak. Jika dua puak bertelagah/berperang, sedangkan
haq dan batil jelas, wajiblah membantu yg haq dan membenteras yg batil.
- imam al-auza'i- semua peperangan/pertelingkahan
yang melibatkan dua puak, dlm keadaan tidak ada pemimpin, adalah dilarang.
Kata at-Tabari: yg benar: menginkari
kemunkaran itu wajib, sesiapa yang menolong pihak yg benar dia telah bertindak
betul, siapa yang menolong pihak yang silap dia telah tersilap. Jika tidak
dapat dipastikan, itulah situasi yang dimaksudkan oleh rasulullah s.a.w di
dalam hadis.
Sumber:
-
syarah soheh muslim- 18/8
-
fath al-bari syarh soheh al-bukhari (13/30-31)
-
umdat al-qari syarh sahih al-bukhari (24/191)
-
muzakirah – qiraah nassiyyah min kutub al-hadis as-sittah-
shaikhuna prof dr Muhammad abu lais al-khairala abadi hafizahullah, 17-20
1 komen:
mohon pinjam ulasan dan catatan blogger sebagai perkongsian bersama rakan2 di alam maya.
terima kasih..
Catat Ulasan