Tahun Gajah dan Kelahiran
nabi s.a.w
Tahun Gajah dan al-Quran
Tahun gajah dinamakan bersempena
kedatangan tentera bergajah yang mahu memusnahkan Ka'abah. Kisah ini dirakamkan
oleh Allah di dalam surah al-Fiil:
1. tidakkah Engkau mengetahui Bagaimana
Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa)
Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
2. Bukankah Tuhanmu telah menjadikan
rancangan jahat mereka Dalam keadaan Yang rugi dan memusnahkan mereka?
3. dan ia telah menghantarkan kepada
mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan, -
4. Yang melontar mereka Dengan batu-batu
dari sejenis tanah Yang dibakar keras, -
5. lalu ia menjadikan mereka hancur
berkecai seperti daun-daun kayu Yang dimakan ulat.
Baginda s.a.w lahir pada Tahun gajah
Qiis bin Makhramah bin
al-mutallib bin Abd al-Manaf r.a berkata: " aku dan rasulullah s.a.w
dilahirkan pada tahun gajah, dan kami adalah sebaya, kami lahir pada tahun yang
sama".
( diirwayatkan oleh Ahmad, dan tirmizi dalam kitab
manaqib, bab apa yang datang tentang kelahiran nabi s.a.w, kata at-tirmizi:
hadis hasan gharib aku tidak menemui riwayat lain melainkan riwayat Muhammad
bin Ishaq. Menurut Ibrahim ali, riwayat ibn ishaq dlm hal ini diterima, kerana
beliau meriwayatkannya secara jelas dengan sighah tahdith). (Sahih as-sirah
an-nabawiyyah/ 47)
Daripada Ibn abbas r.a, "
Rasulullah s.a.w telah dilahirkan pada tahun gajah".
(riwayat at-tabraani –al-mu'jam al-kabiir, al-baihaqi
dlm dalail an-nubuwwah dan al-bazzar, daripada Yunus bin Abi Ishaaq daripada
ayahnya, daripada Said bin jubair. Perawi2nya dipercayai, seperti yg disebut
oleh al-haithami di dalam al-majma' 1/196. sahih as-siirah an-nabawiyyah 48).
aisyah r.a pernah melihat ketua
gajah dan gembalanya dalam keadaan buta meminta makanan daripada penduduk
Makkah.
( sirah ibn
hisyam 1/57 dan Khalifah, at-tarikh 53, dgn sanad yg hasan- sirah an-bawiyyah
as-sohehah 1/98)
Qabbath bin Ushaim pula pernah
menceritakan pengalamannya didirikan oleh ibunya di atas bangkai salah seekor
gajah tentera bergajah yang sudah berubah warnanya. Beliau ketika itu sudah
mampu mengingat, kerana beliau lahir beberapa tahun sebelum peristiwa berlaku.
( riwayat at-tirmizi, dengan komen hasan gharib,
riwayat al-hakim dengan komen sahih dgn syarat muslim, dan dipersetujui
az-zahabi. Di dalam sanadnya ada perawi bernama al-mutallib bin Abdullah, yang
riwayatnya bertaraf maqbul- sirah nabawiyyah sohehah 1/98)
Menurut
Ibn Qayyim dan al-Qastalani , nabi lahir pada tahun gajah selepas berlakunya
peristiwa serangan tentera bergajah. Dan peristiwa terselamatnya Ka'abah dari
serangan merupakan salah satu petanda kelahiran seorang manusia agung, tidak
lain tidak bukan, nabi Muhammad s.a.w. (zaad al-maad 1/76, syarah al-mawahib
al-ladiniah 1/130)
Kajian moden menguatkan lagi teori
kelahiran baginda pada tahun gajah, di mana tahun gajah didapati bersamaan
dengan tahun 570 atau 571 masihi. (jawwad ali- al-mufassal fi tarikh al-arab
qabla al-islam 9/443, 478)
Tinggal lagi ulama berselisih
pendapat tentang tarikh kelahiran. Antara yang masyhur:
-
Malam 12 rabiul awwal- ibn ishaq (sirah
ibn hisyam- 1/171 tanpa sanad)
-
Malam
10 Rabiul awwal- al-waqidi
-
Malam ke-2 rabiul awwal- abu ma'syar
as-sanadi (tabaqat ibn saad 1/100-101)
Menurut
akram diya' al-umari, di antara ketiga tiga individu ini, yang paling
dipercayai dalam periwayatan hadis adalah ibn Ishaq.
Rujukan
utama:
-
as-sirah an-nabawiyyah as-sahihah, akram
diya umari, maktabah al-ulum wa al-hikam, madinah, cetakan ke-6,1994, ms
1/96-98
-
soheh as-sirah an-nabawiyyah, ibrahim
ali, dar an-nafais, Jordan ,
cetakan ke-9, 2010, ms 47 -48.
0 komen:
Catat Ulasan