Ketika cinta ditalbis- episod 12



prolog: semak-semak entri lama, terjumpa semula kisah ini yang tersangkut di episod 11. jadi saya sambungkan episod 12...memang dah lama tersangkut kisah ni...masih belum disambung penulisannya..sedangkan stok dlm simpanan semakin x ada...hehehe
***********************************************************************************
utk membaca siri ke 11: boleh layari: http://kembara-journey.blogspot.com/2012/03/ketika-cinta-ditalbis-episod-11.html

Ketika cinta ditalbis- episod 12


" assalamualaikum…" belum sempat Safwan menjawab kedengaran suara memberi salam. " waalaikumussalam warahmatullah…" mereka menjawab. Yusof  muncul dari luar.
" rancak berbual nampaknya, ada cerita baru ke Wan?" tegur Yusof.
" tak de sop…Aman ni yang banyak cerita…aku tukang tadah telinga je..heheheh"
" tengok, aku juga yang kena…" celah Rahman. " sop, macam mana budak demam tu?" dia menyambung.
" demam biasa je, tapi bimbang melarat je, musim musim hujan macam ni. Aku dah telefon pak cik sleman tadi, sekejap lagi sampai kami bawa budak tu ke mustashfa, insya Allah.."

Selesai menyalin pakaian, Yusof  terus turun ke bawah kembali untuk menghantar salah seorang adik mereka ke hospital kota cahaya. Rahman dan Safwan kembali menyambung perbualan mereka yang terhenti.

" kenapa kena berhenti wan?"
" iyalah, aku tengok kau macam buat benda salah. Kena menyorok nyorok, elak dari orang nampak…"
" habis wan, takkan aku nak bercakap telefon depan dia orang…"
" kenapa?? Malu? Kau bukan cakap apa pun kan..kau selesaikan masalah aje pun…"
" kau ni…kau tak faham wan…"
" itu ajelah modal kau aman..tak faham…tak faham..aku ingat lagi ustaz Rozali pernah sebut, kalau satu benda yang kita nak buat tu kita rasa resah dan ragu nak buat depan orang, …rasa perlu disembunyikan.. lebih hampir kepada kesalahan…"
" ya, aku ingat tu ustaz safwan. Tapi tadi ustaz Yusof pun cakap tak mengapa kalau bercakap telefon jika ada hal hal penting…"
" yelah tu man. Eh, hujan pun dah reda ni, aku dah boleh balik dah ni.."
"eh wan, tunggulah. Tidur sinilah wan…"
" tak mahulah man. Nanti ganggu pula kau nak bercakap hal penting dalam telefon nanti…"
"eh, kau perli aku pulak ye…"

Safwan hanya tergelak. Kemudian dia memberi salam dan berlalu meninggalkan Rahman sendirian di bilik asrama itu.

*********************************************************************


Jam menunjukkan jam tiga pagi. Senyap sunyi. Hanya sesekali bunyi serangga malam memecah keheningan sepertiga terakhir itu. hujan yang mencurah awal malam baru sahaja berhenti. Ketika insan insan yang lain sedang tidur, masih ada lagi rupanya insan yang masih berjaga. Sejak tadi dia cuba melelapkan mata, namun semakin dia teringat kepada asyikin yang pada mulanya hanyalah seorang peminat nasyid yang kelihatan meminati untuk mendalami ilmu agama itu. walaupun tidak pernah bersua, hanya melalui sms, laman sembang, dan terakhir hanya mulai suara.

            Pelbagai perasaan bercampur baur di dalam hatinya. Bimbangkan apa apa berlaku kepada Asyikin. Kerana mengikut nostalgia silam yang diceritakan, ramai jejaka yang sering mengambil kesempatan atas gadis itu. jangan jangan ia berlaku sekali lagi…tapi mustahil..aku dah nasihatkan dia jangan terlibat lagi, jangan layan lagi. Di sebalik kebimbangan itu sebenarnya tersirat satu perasaan seperti ingin benar mendengar suara temannya itu. entah kenapa. Mungkin kerana hampir setiap hari mendengar suara, tidak dengar buat tempoh dua hari ini menjadikan Rahman terlalu ingin mendengarnya.

            "ikin ni pun, kenapa tak telefon aku, sms pun tak.." detik hati Rahman lagi. Selalunya panggilan ikin tidak payah diundang, menjadi pemanggil setia telefon bimbitnya, sehingga perlu diingatkan tentang waktu waktu yang sepatutnya membuat panggilan, kerana keadaan di tempatnya tidak seperti tempat Ikin. Tapi kenapa dua hari dua malam ini ikin langsung tak menghubunginya.


            Rahman bangun dari pembaringan. Dia memerhati rakan rakan sebilik yang lain. semuanya nyenyak tidur. Hanya katil yusof yang kosong, mungkin dia sudah bangun qiyam di surau, detik hatinya. Dalam dingin sepertiga malam itu digagahkan juga diri keluar dari biliknya.perlahan lahan dia menguak daun pintu, keluar dari bilik.
" Ya Allah…!!" Rahman terkejut, sebaik sahaj dia keluar, ada orang lain yang mahu masuk ke bilik.
"astaghfirullah…kenapa ni aman…" tegur yusof .
" isk..kau rupanya sop..buat aku terkejut je…" jantung Rahman masih berdegup laju, terkejutnya belum hilang sepenuhnya.
" itulah, keluar bilik macam pencuri keluar dari rumah orang je…kalau keluar macam biasa kan tak terkejut…" kata yusof sambil menggeleng kepala.
"er tak de sop..aku tak nak ganggu yang lain tidur..hehehe..oklah sop..aku turun dulu ya!!"
"turun?"
"saja nak ambil angina malam sop..tak boleh tidur pulak..".
"elok elok ambila ngin tu, jangan sampai masuk angina pulak ye man.."
" yelah..ada ada je kau ni.."

            Rahman meninggalkan yusof menuju tingkat bawah. Dia berjalan perlahan menuju ke tempat letak kenderaan berhampiran pagar Dar Aytam. Telefon dikeluarkan dari kocek. Nama ikin dicari, kemudian segera didail. Selang beberapa bunyi deringan panggilan disambut.
" eii kan I dah cakap jangan kacau i…!!" suara gadis memarahi pula menyambut.
" er..assalamualaikum..err ikin kan tu?"
"eh..Aman ya…sorilah..saya ingatkan x-boy saya tadi…akhir akhir ni dia asyik kacau saya.."
" oh, macam tu ke? Dia kacau macam mana?"
" dia sms, dia telefon, cakap yang bukan bukan…dia ajak saya.."
"er ok ok..saya faham…tapi awak tak layan kan? Awak ingat saya pesan kan?"
" mestilah saya ingat awak ni. Eh kenapa awak telefon saya lewat lewat macam ni?
" saya risaukan awak. Dah dua hari awak senyap je. Saya syak awak sakit ke, atau awak ada masalah sampai tak telefon saya..sms pun tidak.."
Terdengar suara ikin tergelak manja dalam telefon. Antara suara yang aman tidak dengar untuk tempoh dua hari.
"mana ada sakit…masalah pun tak ada…ingat juga awak dekat saya ya..saya ingatkan dah lupa…"
" eh, mana ada lupa, dia yang lupa dekat kita kot…sampai tak sms kita pun tak balas…"
" ala sorilah awak..kita tak ada kredit..kita bukan setakat ingat, tapi rindu…"
" iyalah tu rindu…"
Keadaan sepi seketika bila dua dua tidak bersuara.
" awak..kenapa diam tu. Kita seronok sangat awak rupanya rindu dekat kita…"
"eh, saya ada cakap ke saya rindu…."
"iyalah…kita seorang je yang rindu.."
" heheh..er..awak..macam mana rasa rindu tu sebenarnya?"
" erm..kalau saya…kita rasa teringat sahaja dekat seseorang tu..rasa nak sangat bersama dia…sekurang kurangnya..hendak sangat dengar suara dia…"
"oh macam tu, kalau pasal suara tu, saya..ada lah kan…rasa nak sangat dengar suara awak bila tak dapat dengar dua hari…"
Ikin tergelak lagi. Gelak seorang gadis.
" Awak..awak boleh nyanyi untuk saya tak..lama tak dengar awak nyanyi.."
"eh, awak ka nada cd nasyid saya.."
" suara cd mana sama dengan suara original awak Aman…"
" rindu itu adalah…anugerah dari Allah…insan yang berhati nurani…punyai rasa rindu…"
" amboi, nyanyi lagu rindu…rindu betul awak dekat saya ek.."
Mereka berdua tergelak mendengar ayat yang disusun ikin itu.



Mungkin kerana asyik berbual dengan ikin melalui telefon, Rahman terlupa keadaan sekeliling yang hening, yang membolehkan suaranya didengar oleh mereka yang jauh daripadanya. Termasuklah Zubair yang baru keluar dari tandas, dalam keadaan mengantuk itu pun masih mendengar sayup sayup suara perbualan mereka. " eh, siapa pula yang berborak sampai nak dekat pukul empat pagi ni.." rungutnya sendiri. Perlahan lahan dia melangkah, menuju ke arah suara yang didengarinya. Semakin hampir dia dengan tempat letak kenderaan,  semakin dia jelas suara itu. dia mulai mengecamnya. Baru sahaja dia mahu melangkah ke hadapan lagi tiba tiba dirasakan bahunya dipegang dari belakang.
"Aaarg…"baru sahaj dia hendak menjerit terkejut, mulutnya sudah ditekup dengan tangan.
" syyyy….diam…" suara berbisik. Rasanya dia kenal. Dia menoleh ke belakang.
" kamu buat apa kat sini??" yusuf bertanya dalam keadaan berbisik.
" abang…kalau abang nak tau…meh ikut saya…" jawab zubair juga dalam keadaan berbisik. Yusof menurut sahaja langkah zubair menuju ke sebuah penyejuk air di hujung blok bangunan, hampir sahaja dengan tempat letak kenderaan. Bila terdengar suara aman bercakap, barulah Yusof  memahami tujuan zubair .
" kamu nak serik serik lagi ya??"
" bbukan bang…saya tak sengaja..demi allah saya tak rancang pun nak mengintip.."
" kamu memang nak kena ya bir…." Belum sempat yusof menghabiskan bicara mereka terdiam apabila mendengar suara Rahman berkata lembut mengakhiri perbualan telefon.
" I miss you too…rindu awak juga…."

            Kemudian kelihatan kelibat Rahman berjalan laju meninggalkan tempat tersebut, tanpa menghadiri kehadiran yusuf dan zubair. Bila Rahman berada agak jauh dari situ zubair bersuara semula. Kali ini tidak lagi berbisik.
" betul bang, saya tak berniat nak mengintip. Demi Allah. Saya keluar dari tandas, saya dengar macam ada suara dari sini, saya Cuma ikut nak tau suara siapa. Mana tahu ada penceroboh ke malam malam macam ni…"
Yusof diam. Dia mendengar apa yang dibicarakan zubair. Tapi dia masih tergamam dengan ayat terakhir Rahman yang didengarinya tadi.
" abang ni kenapa…tiba tiba diam…"
" erm..tak ada apa apa. Ya abang tahu, dan abang percayakan kamu bir. Dahlah, pergi masuk bilik, tidur. Nak tunggu subuh pun masih awal lagi ni.."
Zubair akur dengan arahan yusof. Dia segera meninggalkan yusof, menuju ke bilik asramanya.

            Yusof juga mula melangkah meninggalkan tempat itu. dia akhirnya ditunjukkan oleh Tuhan, hakikat yang sedang melanda sahabatnya itu. yusof faham, dan dia tahu, sebagai ketua Dar aytam, sebagai sahabat kepada Rahman, dan sebagai saudara seakidah, dia mesti menasihati Rahman atas apa yang berlaku. Namun soalan timbul di hati dan fikiran, bagaimana??


bersambung....

0 komen: