Kuliah Fiqh Shafi'i: 03-02: Menziarahi
orang sakit- bhg 2
Rujukan utama:
-
al-majmu syarh al-muhazzab-
1/109-118.
-
Soheh fiqh sunnah – 1/611-612
-
Rujukan lain ada dinyatakan di
tempat tempatnya
dalam siri yang lalu, kita telah membincangkan beberapa perkara yang disuruh ketika kita menziarahi orang sakit. dalam siri ini, kita kan membincangkan tiga lagi perkara berkaitan ziarah orang sakit insya Allah.
Menghadapkan pesakit yg nazak ke arah
kiblat
Daripada Salma Ummu Walad kepada Rafi',
katanya: Fatimah binti Rasulillah berkata: letakkan tempat tidurku di sini, dan
hadapkanlah daku kea rah kiblat.
(tahqiq an-nawawi: hadis Salma ghariib,
tidak disebut di dalam kitab kitab yg muktamad ini.)
Walaubagaimanapun, menurut pengarang Sahih
fiqh sunnah, terdapat riwayat2 Mursal yang jika digabungkan sampai ke darjat
Hasan. Oleh sebab itu, jumhur ulama berpendapat ianya sunat.
Terdapat dua cara yang disebutkan ulama
dalam menghadapkan pesakit yg nazak ini ke arah kiblat.
- membaringkannya di atas belakangnya, dan kakinya menghadap kea rah kiblat. Kepalanya dianiikkan sedikit dengan melapik sesuatu di bawahnya, agar wajahnya menghadap kiblat.
- membaringkannya dengan cara mengiring di atas rusuk kanannya, dengan mukanya menghadap kiblat.
Cara kedua adalah cara terpilih di dalam
mazhab syafi'I, juga mazhab Abu Hanifah dan Malik. Ini kerana terdapat riwayat
riwayat yang menguatkan cara mengiring ini.
الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ لِي
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ
فَتَوَضَّأْ وَضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ
وَقُلْ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ
وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَهْبَةً وَرَغْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا
مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ
وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ فَإِنْ مُتَّ مُتَّ عَلَى الْفِطْرَةِ
Al-Barra bin Azib berkata: Rasulullah s.a.w
telah berkata kepadaku, apabila engkau hendak ke tempat tidurmu , berwuduklah
sebagaimana kamu berwuduk untuk solat, kemudian baringlah di atas lambung
kananmu, dan katakanlah (doa seperti dalam matan hadis). Jika maku mati, kamu
mati di atas fitrah. (Hadis riwayat al-Bukhari).
Daripada hadis ini, kita dapat faham bahawa para ulama membuat
kesimpulan, seseorang yang meninggal dunia dalam keadaan berwuduk dan
baring mengiring atas lambung kanan matinya di atas fitrah. Oleh sebab itu
diperlakukan orang sakit tenat/nazak dengan cara ini, mudah mudahan dia mati
dalam fitrah.
Dalam sebuah riwayat yang lemah, diceritakan
bahawa Ummu Kalthum r.a menyaksikan Fatimah r.a ketika hendak wafat, beliau
berbaring mengiring kea rah kiblat.
Meminta doa dari pesakit
Mungkin
nampak pelik. Selain dari mendoakan
pesakit, sebenarnya kita juga disuruh meminta pesakit mendoakan kita. Ini
diterangkan di dalam hadis:
عن
عمر بن الخطاب ، رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
: « إذا دخلت على مريض ، فمره فليدع لك
؛ فإن دعاءه كدعاء الملائكة »
Daripada Umar bin al-Khattab r.a, nabi s.a.w telah bersabda: "
apabila kamu menziarahi pesakit, maka mintalah dia mendoakan kamu, sesungguhnya
doanya seperti doa malaikat"- riwayat Ibn majah.
(tahqiq: ibn jauzi- hadis tidak soheh, di dalam sanadnya ada Isa bin
Ibrahim, riwayatnya Waah, seperti disebutkan al-Hakim. Menurut ibn hibban, dia
meriwayatkan riwayat munkar dr Ja'far bin Burqan- al-ilal al-mutanahiyah-
2/868.
An-nawawi : dlm majmu- diriwayatkan oleh ibn majah dengan sanad yg hasan
dlm al-azkar: sanadnya hasan atau soheh,akan tetapi maimun bin mihran
tidak bertemu dengan umar.
Abd qadir arnouth: hadis munqati'. Berkata al-hafiz Ibn hajar: tidak soheh. Jika ada riwayat lain menyokong
boleh jadi hadis hasan. Namun tiada syahid yg boleh menjadi sokongan.(raudhah
al-muhaddisin 10/264)
Menasihati pesakit
Apabila pesakit
telah sembuh, sunat menasihatinya agar menunaikan segala janji yang dibuatnya
kepada Allah seperti taubat dan melakukan perkara perkara kebaikan.
Kata Abu zubair : ini kerana ketika sakit, ramai yang akan berkata: jika
aku sembuh aku akan gunakan waktu itu sebaiknya untuk beramal dan sebagainya.
Tapi bila sudah disembuhkan ramai yang terlupa janji janji ketika sakit. Oleh
itu menjadi tanggungjawab kepada teman teman dan keluarga untuk mengingatkan
kembali si pesakit tentang hal ini.
0 komen:
Catat Ulasan