hari ini saya nak bercerita pasal minuman sedikit. bukan saja saja nak cerita, tp sebenarnya ia ada kaitan dengan amalan agama kita semua.


kalau kita ke mana-mana bazar atau pasar Ramadhan, "air " adalah antara bahan yang paling banyak dijual. berapa banyak "jenama" dan "nama" air baru yang muncul kalau dikira sejak kecil. pada mulanya hanya ada sirap, bandung, oren, cincau, soya dan anggur. kemudian muncul macam macam jenis air bermacam warna yang tak ada sebelumnya- epal madu, katira, air warna biru muda, fruit punch dan lain-lain lagi.

setengah orang pulang dari pasar Ramadhan bawa pulang dua tiga jenis air. ada yang tidak habis diminum. ada yang mengambil langkah simpan di dalam peti ais. tapi akhirnya dibuang juga sebab memang tak terminum lagi dah.

Surau di belakang rumah saya sebenarnya menghadapi fenomena yg sama. tentulah kita tidak suka pembaziran berlaku, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan. Setiap kali mengutip jag-jag plastik yang dipenuhi air yang tidak habis itu, fikiran sentiasa mencari idea untuk menyelesaikan perkara ini.

Akhirnya keputusan dibuat. plastik "ais krim malaysia" yang panjang itu dibeli. satu demi satu dipenuhkan dengan air dan diikat. seterusnya simpan dalam peti untuk dibekukan. bila malam menjelma, budak-budak pun tiba, serukan kepada mereka tentangnya!! ya, memang laku!!  mereka seronok menikmatinya!! mudah kan, pembaziran dapat dielak, kanak2 pun rajin datang.

selain air, ia juga boleh dipraktikkan ke atas bubur kacang dan seumpamanya.

Ais krim malaysia boleh jadi satu kaedah mengelakkan pembaziran dan menggembirakan kanak-kanak :)


0 komen: