Nukilan Sang Penuntut

Terkadang saya rasa cemburu dengan teman-teman yang berpeluang mengikuti banyak majlis-majlis ilmu.
Berguru dengan ramai para alim ulamak dan mengutip mutiara-mutiara ilmu dengan mereka.

Terkadang ada penyesalan dalam diri saya.
Rasanya saya tidak mengambil kesempatan sepenuhnya ketika berada di taman ilmu dan budi dahulu untuk menadah ilmu sepuas-puasnya.
ya, walaupun saya sempat berguru dengan beberapa ilmuan, walau seketika dan tidak lama mana...

Terkadang terfikir..
adakah terlalu awal saya terjun ke dalam bidang menyampaikan ilmu ini...
sehingga menghilangkan banyak kesempatan untuk belajar lebih banyak...

Namun saya bersyukur....
kemudahan teknologi kurniaan Tuhan
membolehkan saya belajar juga dalam kesempatan yang ada
daripada guru guru dan para ilmuan secara maya
sekurang kurangnya basah jugalah hati yang kegersangan disimbah ilmu para ilmuan
yang dikongsikan rakamannya oleh teman-teman

Ya Allah, berkatilah dan rahmatilah semua guru-guru yang telah mengajar saya
sehingga saya dapat menimba dari lautan ilmu tinggalan para ilmuan
juga para insan yang mencipta dan memperkenalkan wasilah wasilah penting
yang memudahkan capaian kepada lautan ilmu

23:44- 26 Ramadhan 1433H
Kg Sg Jahit

0 komen: